Elokuvateattereista katukulttuuriin – ennätysmäärä tapahtumia juhlistaa viihteen ja taiteen perintöä

29.8.2019 Tiedote

Euroopan kulttuuriympäristöpäivien teema on houkutellut mukaan laajan joukon toimijoita, jotka esittelevät kotikulmiensa rakennusperintöä ja ympäristökohteita taiteen ja viihteen vinkkelistä.

Viihteen ja taiteen tilat ovat poikkeuksellisen näkyvästi esillä Suomessa kuluvana vuonna, kun sadat tapahtumat ja kymmenet tuhannet kävijät osallistuvat tällä teemalla Euroopan kulttuuriympäristöpäivien juhlintaan. Kiinnostus omaa lähiympäristöä ja sen kulttuuria kohtaan innostaa: eri puolilta Suomea ohjelmistoon on ilmoitettu jo lähes 1000 osatapahtumaa!

Samalla teemalla kulttuuriperintöä juhlitaan peräti 50 Euroopan maassa kymmenin tuhansin tapahtumin. Taustalla on Euroopan neuvoston ja komission suurin ja vanhin kulttuuriohjelma, European Heritage Days, Suomessa Euroopan kulttuuriympäristöpäivät.

”Tämä ohjelma on loistava tilaisuus kansalaisille tuntea yhteyttä omaan kulttuuriperintöönsä. Tapahtumat myös ylläpitävät innostusta, jonka vuonna 2018 vietetty Kulttuuriperinnön eurooppalainen teemavuosi herätti”, EU:n kulttuurikomissaari Tibor Navracsics kiitteli European Heritage Days -ohjelmaa elokuussa.

Sadat tapahtumat nostavat esille viihteen ja taiteen perintöä

Viihteen ja taiteen tiloissa -teeman tapahtumat nostavat esiin muun muassa elokuvien ja teattereiden perintöä, kuvataiteen eri puolia sekä seurantalojen iltamia ja maamme musiikkiperinnettä. Viihteen ja taiteen eri lajeihin ja niiden erilaisiin estradeihin tutustutaan lukuisilla kävelykierroksilla, näyttelyissä, avoimien ovien tapahtumissa, keskustelutilaisuuksissa sekä tapahtumapäivissä.

Mihin tapahtumaan kannattaa suunnata? Jonkin perinteikkään elokuvateatterin erikoisnäytökseen vai katukulttuuripäivään kuuntelemaan rap-musiikkia? Liity mukaan viihteen ja taiteen perinnön juhlintaan, kaikki Suomen tapahtumat löytyvät osoitteesta www.kulttuuriymparistopaivat.fi/tapahtumat.

Kulttuuriympäristöjä juhlitaan koko Euroopassa – paikallisesti

Euroopan kulttuuriympäristöpäiviin osallistuu vuosittain jopa 30 miljoonaa ihmistä 50 Euroopan maassa. Teemavuodet ovat yhteisiä ja kaikkialla Euroopassa juhlitaan tänä vuonna teemalla Arts and Entertainment.

Suomessa vietetään Euroopan kulttuuriympäristöpäivien erityistä teemaviikkoa 2.–8. syyskuuta, ja suuri osa tapahtumista painottuu teemaviikolle. Vuositeemaa on kuitenkin nostettu esille runsain tapahtumin jo aiemmin tänä vuonna, ja tapahtumia riittää joulukuulle saakka.

Kulttuuriympäristöpäivien tarkoituksena on lisätä oman lähiympäristön arvostusta ja sen vaalimista. Päiviä vietetään Euroopan neuvoston ja Euroopan komission aloitteesta. Suomessa kulttuuriympäristöpäiviä koordinoivat ympäristöministeriö, Suomen Kotiseutuliitto, Museovirasto, Opetushallitus ja Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura ry.

www.kulttuuriymparistopaivat.fi
www.europeanheritagedays.com
Facebook: www.facebook.com/EHDFinland
Twitter: @HeritageDaysFI