Ehdottakaa sisältöä Kulttuuriymparistomme.fi -joulukalenteriin

25.10.2018 Uutinen

Kulttuuriymparistomme.fi -verkkosivuston joulukalenteri saapuu ilahduttamaan kaikkia jälleen tänä vuonna, ja ympäristöministeriö kutsuu mukaan myös Kotiseutuliiton jäsenyhteisöjä! Miten olette tänä vuonna toimineet kulttuuriympäristön hyväksi? Haluatteko jakaa oman kulttuuriympäristötarinanne, -tekonne tai järjestämänne tempauksen muidenkin iloksi?

Viime vuonna suuren suosion saavuttanut kalenteri jatkaa hyvän levittämistä kertomalla positiivisia ja innostavia tarinoita kulttuuriympäristöstämme ja tavoista toimia sen hyväksi. Tänä vuonna joulukalenteri pyrkii lisäksi osallistamaan meitä kaikkia tekemään pieniä tekoja kulttuuriympäristömme hyväksi ja piristykseksi. Joulukalenterin tarinat jaetaan Kulttuuriymparistomme.fi -verkkosivulla, Facebook-tilillä sekä Instagram-tilillä.

Kulttuuriymparistomme.fi etsiikin nyt mukaan toimijoita, kuvia, videoita ja kertomuksia joulukalenterin luukkuihin ympäri Suomen. Joulukalenterin luukku koostuu joko kuvasta tai videosta sekä lyhyestä tekstipätkästä. Tarkemmat tekniset ohjeet löytyvät tämän viestin lopusta.

Lähettäkää ehdotuksenne joulukalenterin luukusta maanantaihin 12.11. kello 12.00 mennessä. Ehdotuksen voitte lähettää kalenterista vastaavalle joulutontulle, Jonna Löfhjelmille, sähköpostitse: kulttuuriymparistomme.joulu@gmail.com. Ehdotuksen yhteydessä voitte myös lähettää valmista luukkuun suunnittelemaanne materiaalia. Mikäli teille herää kysymyksiä joulukalenteriin liittyen, voitte lähettää sähköpostia yllämainittuun osoitteeseen.

Joulukalenteriin valituille ilmoitetaan 14.11. klo 15.00 mennessä ja joulukalenteri käynnistyy 1.12. ensimmäisenä päivänä. Viimeistään tällöin kannattaa myös laittaa seurantaan kulttuuriymparistomme.fi -verkkosivu, Facebook-sivu ja @kulttuuriymparistomme Instagram-tili.

Kulttuuriymparistomme.fi -palvelun joulukalenteriin osallistumisen tekniset ohjeet:

Videot:
– Vaakakuva.
– MP4 (WMV) tai MOV-tiedosto.
– HD-kuvanlaatu (720 px tai parempi, valittavissa puhelimen tai kameran asetuksista).
– Kesto, max. 1 min 15 s
– Jos ”haastattelutilanne”, puhujan asemointi kuvan jompaankumpaan laitaan ja katse kuvan poikki, “ohi kameran” kohti haastattelijaa, ei suoraan kameraan.
– Jos kerronnallinen ”puhuva pää”, katse suoraan kameraan, asemointi keskelle.
– Toimitus wetransfer.com-palvelun kautta (ei vaadi kirjautumista). Ethän lähetä videotiedostoa sähköpostilla tai What’s Appilla, ettei kuvanlaatu heikkene.

Valokuvat:
– Vaakakuva. Vaakakuvassa leveys n. 1500 px.
– Resoluutio 72 tai 96.
– Tiedostomuoto jpg tai png.
– Toimitus sähköpostilla.

Tekstit:
– Merkkimäärä max. 1200 välilyönteineen.
– Pyri elävään kuvaukseen, kannustavuuteen, yleiskieleen ja helppoon ymmärrettävyyteen.
– Tarvittaessa toimitamme tekstejä ennen niiden julkaisemista joulukalenterissa.

Mikä Kulttuuriymparistomme.fi?

www.kulttuuriymparistomme.fi on kaikille tarkoitettu palvelu, joka tarjoaa tietoa erilaisista kulttuuriympäristöistä ja niiden hoidosta ja ohjaa linkkien kautta lisätiedon lähteille muihin verkkopalveluihin.

Ympäristöministeriön, Museoviraston ja opetus- ja kulttuuriministeriön Kulttuuriymparistomme.fi-palvelua koskevan yhteistyösopimuksen perusteella palvelun toimitustyöstä vastaa Museovirasto, joka hankkii toimitustyön kilpailutettuna ostopalveluna, tällä hetkellä Suomen Kotiseutuliitolta.

Palvelu on keskeinen valtioneuvoston vuonna 2014 hyväksymän kulttuuriympäristöstrategian viestintäväline. Palvelun tuottavat ympäristöministeriö ja Museovirasto yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön ja kulttuuriympäristöalan eri toimijoiden kanssa. Palvelun sisältöä kehitetään jatkuvasti lähtökohtana käyttäjien tarpeet.