Tutkijat keräävät tehtaiden piippuihin liittyviä muistoja ja kuvia

6.5.2021 Tiina Äikäs, arkeologia, Oulun yliopisto, Piippumuistoja-hankkeen johtaja
Tiina Äikäs.
Tiina Äikäs. Kuva Anssi Malinen.

Tehtaiden piiput kuuluvat usein kaupunkikuvaan, mutta viime vuosina vanhoja piippuja on myös purettu turvallisuussyistä ja rakentamisen yhteydessä. Piippujen purkaminen voi herättää monenlaisia tunteita. Toisille piipun mukana katoaa pala paikallista historiaa, toiset saattavat olla tyytyväisiä, kun vanhoja teollisuusalueita puretaan “maisemaa rumentamasta”.

Koneen Säätiön rahoittamassa Piippumuistoja-hankkeessa tutkijat keräävät tehtaiden piippuihin liittyviä muistoja – niin positiivisia kuin negatiivisiakin – ja tarkastelevat piippuja osana kulttuuriperintöä. Hankkeessa halutaan nostaa esille paikallisten näkemyksiä tehtaiden piippujen merkityksestä.

Piiput osana henkilö- ja paikallishistoriaa

Lapsuudessa koulumatkojeni maamerkkinä toimi Kuusakoski Oy:n, aiemmin Kauklahden lasitehtaan, piippu. Ohitin sen joka päivä matkalla kouluun ja koulusta kotiin. Piipun merkitykseen osana paikallista maisemaa havahduin kuitenkin vasta muutama vuosi sitten luettuani uutisen piipun purkamisesta.

Kauklahden lasitehtaan piipun kohdatessa loppunsa asuin Oulussa, jossa olin seurannut keskustelua erään toisen piipun kohtaloon liittyen. 1980-luvulla lakkautetun Martinniemen sahan piipun suojelusta käytiin pitkä taisto, joka päättyi piipun purkamiseen vuonna 2017. Purkamista edeltänyt keskustelu kuitenkin osoitti piipun olleen merkityksellinen paikallisille.

Martinniemen saha.
Kuvateksti: Martinniemen sahan piippu. Kuva: Marjo Juola.

Samanlaisia tarinoita niin purettujen kuin yhä pystyssä olevienkin piippujen merkityksestä yksilöille ja paikallisyhteisöille löytyy varmasti eri puolilta Suomea.

Tarinoita talteen karttasivun ja haastatteluiden kautta

Näiden piippuihin liittyvien tarinoiden ja muistojen kerääminen käynnistyi maaliskuussa 2021, kun Muistotkartalla.fi-karttasivu  avattiin. Sivulla on jo luettavissa lukuisia piippuihin liittyviä muistoja, mutta kaikki merkitykselliset piiput eivät varmasti vielä ole päätyneet kartalle.

Kartalle voi lisätä haluamansa piipun sekä siihen liittyvän muiston ja kuvan. Käyttäjän on mahdollista lisätä myös ainoastaan yksi näistä kolmesta. Lisäksi muiden merkitsemiin piippuihin voi lisätä omia muistojaan ja kuviaan.

Kuvateksti:

Outokummun kaivoksen piippu.
Piippu Outokummun Vanhan Kaivoksen museo- ja elämysalueella. Kuva: Tiina Äikäs.

Olemme aloittaneet myös ihmisten haastattelut. Haastatteluiden kautta voimme kerätä talteen polveilevampia muistoja kuin mitä karttasivulle ehkä kirjoitetaan. Lisäksi tätä kautta tavoitamme ehkä erilaisia ihmisryhmiä kuin karttasivulla.
Haastatteluita järjestetään Oulun seudulla, Kajaanissa, Kuopiossa, Säynätsalossa ja Lahdessa. Haastatteluiden yhteydessä on suunniteltu järjestettävän myös työpajoja, joissa neuvotaan karttasivun käyttöä.
Muistoista tieteeksi ja taiteeksi
Toivomme saavamme muistoja liittyen niin uusien kuin vanhojenkin tehtaiden piippuihin. Piiput voivat olla yhä käytössä, poistuneet käytöstä tai jo purettuja. Ne voivat myös liittyä muihin tuotantolaitoksiin kuin tehtaisiin, esimerkiksi meijereihin tai sähkölaitoksiin.

Kiskon osuusmeijeri.
Kiskon osuusmeijeri. Kuva: Tiina Äikäs.

Myös muistelijoiden suhde piippuihin voi olla moninainen. Muistosi voivat liittyä työhön joko tehtaissa tai piippuja kunnostaessa ja purkaessa. Uudessa käytössä oleva piippu saattaa olla osa asuinympäristöäsi, kouluasi tai työpaikkaasi. Voit myös vierailla piipulla vaikkapa taiteilijana tai urbaanina löytöretkeilijänä.
Toivomme, että kartalla näkyvistä muistoista on iloa kaikille piipuista kiinnostuneille. Sen lisäksi kerättyjä muistoja hyödynnetään tieteen ja taiteen aineistona. Hankkeen tieteellisessä osiossa pohdimme kohteiden merkitystä kulttuuriperintönä. Hankkeen taiteellisesta puolesta vastaa kuva- ja sanataiteilija Suvi Nurmi, joka tuo paikkojen merkityksiä näkyviksi teksti- ja ääni-installaatioiden kautta.

Näin lisäät muistosi

Muistoja ja kuvia voi selailla sivulla vapaasti. Tietoa lisätessä sivu vaatii kirjautumista, jotta aineisto on tutkijoiden käytettävissä. Karttasivun käyttö on tehty mahdollisimman helpoksi, jotta kynnys lisätä muistoja olisi pieni.

Mikäli sinulla on kuitenkin ongelmia sivun käytössä, voit olla meihin yhteydessä.

Yhteystietomme sekä lisätietoa hankkeesta löydät täältä: www.puruajaporua.wordpress.com/piippumuistoja.

Muistotkartalla.fi-karttasivu: www.muistotkartalla.fi