“Turku on meille turkulaisille eläväksi muuttunut historian kirja”

5.4.2024 Maija Palonheimo, Turkuseura–Åbosamfundet
Maija Palonheimo, Turku.
Maija Palonheimo. Kuva: Risto Hyppönen.

Turussa on ollut leikkisä sanonta: ”aito turkulainen on sellainen, joka on syntynyt Heidekenin synnytyslaitoksella”. Minä, niin kuin tuhannet muutkin turkulaiset, olemme mielestämme hyviä turkulaisia, vaikka emme olekaan syntyneet Heidekenillä. Vaikea nykyään olisikin olla aito turkulainen, koska synnytykset Heidekenillä loppuivat jo yli 30 vuotta sitten.

Hienossa ympäristössä minäkin synnyin: Satakunnan Noormarkussa, Ahlströmin sairaalassa. Kotitilamme oli naapuripitäjässä Kullaalla. Tuntuu itsestään selvältä edelleen sanoa kotitilamme, vaikka muutin jo ylioppilaaksi tulon jälkeen Turkuun. Talo ja pellot ovat olleet saman suvun omistuksessa reilusti yli kolmesataa vuotta. Kotititilalla juureni kasvoivat vahvoiksi. Ajan patinoimat suvun tarinat siirtyivät arjen pienien hetkien lomassa vaivihkaa ja juurruttivat minut. Katse oli nuorella ihmisellä silti tiukasti tulevaisuuteen.

“Juureni saivat puun kasvamaan ja oksat kurottamaan ylöspäin”

Turusta tuli koti opiskelun ja työelämän myötä. Minulla on ollut useita asuntoja eri puolilla kaupunkia. Juureni saivat puun kasvamaan ja oksat kurottamaan ylöspäin.

Turku on meille turkulaisille eläväksi muuttunut historian kirja. Se on niin elävä, että välillä sitä ei edes huomaa. Tässähän tämän Tuomiokirkon pitää olla, ja Manillan tehdas on aina ollut tuossa joen rannassa.

Huolimatta siitä, että juureni kasvoivat Satakunnassa, olen nyt saanut toimia Turkuseura–Åbosamfundetin hallituksen puheenjohtajana jo kolme vuotta. Tämä tehtävä on minulla arvokas, haastava ja tärkeä. Olemme viimeisten vuosien aikana uudistaneet Turkuseuran strategiaa sekä toimintamalleja ja pohtineet kovasti olemassa olomme tarkoitusta. Olemme ajatelleet, että emme voi olla irti tästä päivästä ja tulevaisuudesta. Me olemme joka päivä tekemässä historiaa Turussa ja turkulaisten kanssa. Haluamme olla yhdistys, joka tarjoaa kiinnostavaa ja hauskaa Turku-teemaista tekemistä kaikenikäisille ja missä tahansa syntyneille.

Vahvat juuret eletyssä arjen historiassa ja katse eteenpäin

Historian unohtamista ei Turussa tarvitse pelätä – muistamisesta pitävät huolen Turun lukuisat museot ja niiden ammattilaiset. Turkuseuran tilat ja oma kauppa, Föri-puoti, sijaitsevat keskellä Turun vanhaa kaupunkia, Brinkkalan talossa. Tämän talon me kaikki tunnistamme joulurauhan julistuksen parvekkeesta.

Turun Tuomiokirkon iso peruskorjaus alkoi viime vuonna. Suunnittelu ja kartoitusvaihe vie aikaa tässä alussa. Valmista pitäisi olla ensimmäisenä adventtina 2028. Olen onnekas, kun tulin valituksi peruskorjauksen rakentamistoimikuntaan. Saan olla mukana vaikuttamassa yli 700 vuotta vanhan katedraalin päivittämisessä tähän aikaan ja tulevaisuuteen osana historian jatkumoa. Tässäkin tehtävässä huomaan oman lahtökohtani: vahvat juuret eletyssä arjen historiassa ja katse eteenpäin. Ne auttavat minua ymmärtämään ja toimimaan parhain päin.

Kirjoittaja on Kotiseutuliiton valtuutettu.

Juttu on julkaistu alunperin Kotiseutupostin 1/2024 Omakulma-palstalla.