Rovaniemi kutsuu juhlimaan Kotiseutupäiviä syyskuussa 2022

19.5.2022 Ulla-Kirsikka Vainio, kaupunginjohtaja, Rovaniemen kaupunki
Ulla-Kirsikka Vainio, maisema, lappi.
Ulla-Kirsikka Vainio. Kuva: Rovaniemen kaupunki.

Kiitollisina ja ilolla otamme vastaan arvokkaan tehtävän isännöidä vuoden 2022 Valtakunnalliset Kotiseutupäivät Rovaniemellä. Paljon on vettä virrannut Kemijoessa sen jälkeen, kun Kotiseutupäiviä viimeksi Rovaniemellä juhlittiin. Kuusikymmentä vuotta sitten, vuonna 1961, tuolloin tuoreella Rovaniemen kaupungilla oli kunnia olla kotiseutupäivien järjestäjä.

Rovaniemen kaupunki on vuosikymmenten saatossa kokenut monia muutoksia. Sodan jälkeen tuhkasta jälleenrakennettu kaupunki tunnetaan nykypäivänä niin vireänä matkailukaupunkina, yliopistokaupunkina kuin tapahtumakaupunkina. Sen omaleimaiset kylät levittäytyvät laajalle, jopa yli 100 kilometrin päähän keskustasta. Olemmekin pinta-alaltaan Euroopan suurin kaupunki.

Kaupunkimme on aina ollut paikka, jonka kautta ihmiset, ideat ja vaikutteet ovat virranneet moniin suuntiin. Tämä avoimuus sekä pohjoisen hallinnon ja kaupan keskuksen asema on muovannut kaupungistamme monipuolisen ja elinvoimaisen paikan asua, elää ja vierailla. Rovaniemelle on aina tultu pitkienkin taipaleiden takaa ja vieraat on vastaanotettu vieraanvaraisuudella. Moni täältä pois lähtenyt kaipaa takaisin ja palaa juurilleen. Sanomme usein, että Rovaniemi jää mieleen ja saa jäämään.

Kotiseutupäiviä on vietetty Lapissa aiemmin vain kolme kertaa. Nyt meillä on siis paljon syytä juhlaan. Rovaniemen kotiseutupäivien valmistelu on käynnissä jo täydellä tohinalla ja päivien suunnittelussa on mukana moninainen joukko eri alojen toimijoita. Luonnollisina yhteistyökumppaneina ovat aktiivinen kotiseutukulttuurin edistäjä Kotiseutuyhdistys Rovaniemen Totto ry sekä osaamisen, sivistyksen ja luovuuden keskuksemme Lapin yliopisto.

Ohjelmaa rikastavat myös muut moninaiset yhteistyökumppanimme, kuten Rovaniemen matkailuoppaat, Rovaniemen kaupunginkirjasto, Taito Lappi, Rovala ja MoniNet, Rovaniemen seurakunta, Kansantanssi- ja musiikkifestivaali Jutajaiset, Puolustusvoimat ja Lapin sotilassoittokunta, Sulasol Lapin piiri, Rovaniemen saamelaisyhdistys MII ry ja Lapin maakuntamuseo – vain muutamia mainitakseni.

Koko Suomi juhlimaan Lappia

Kotiseutupäivien aikaan juhlitaan myös Rovaniemi-viikkoa, jolloin rakas kotikaupunkimme ja sen lähiympäristö täyttyvät moninaisista tapahtumista koko viikon ajan. Tarjonta mahdollistaa eläväiseen tapahtumavirtaan heittäytymisen kaikilla aisteilla.

Kotiseutupäiville odotetaan osallistujia ympäri Suomen juhlimaan koko Lappia ja sen asukkaita.

Päivien teemana on juuret ja kotiseutuidentiteetti: Tunnuslauseemme, kysymys “Mistä sie olet pois?” paikantaa ihmisen kotiseudulleen ja joskus myös sukuun ja perheeseen. Lause on sananmukainen käännös saamen kielestä “Gos don leat eret?” Kysymyksellä on hahmoteltu ihmisen taustaa häneen tutustuttaessa.

Tämän siltoja rakentavan ja uteliaisuutta herättelevän kysymyksen myötä keräännymme kotiseutupäivien aikana yhdessä vaalimaan ja juhlistamaan kulttuuriperintöämme.

Kerromme juuristamme lukuisten tarinoiden kautta, joiden äärelle pääsette niin retkillä, konserteissa kuin kohtaamisissa paikallisten kanssa. Mukana ovat jätkäkulttuuri savottoineen ja legendaariset Rovaniemen markkinat, mutta myös sotien jäljet ihmisissä ja kaupunkikuvassa, sekä jälleenrakennusurakan yhteisölliset ponnistukset.

Karaokebussi Jaakko Laitisen mukana ja musiikkielämyksiä luontokirkossa

Rovaniemen kotiseutupäivien tapahtumia järjestetään sekä laajan kaupungin keskustassa että myös sitä ympäröivissä kylissä. Keskeisimpiä tapahtumapaikkoja ovat pohjoisesta ja arktisesta kulttuurista kertova Arktikum, Wihurin upean taidekokoelman ja Lapin kamariorkesterin kotina tunnettu Kulttuuritalo Korundi ja Alvar Aallon suunnittelema Lappia-talo – sekä tietysti Pöykkölän tunnelmallinen kotiseutumuseo jokirannassa.

Kotiseutupäivien ohjelmasta löytyy varmasti jokaiselle sopivaa, kiinnostavaa ja yllättävääkin ohjelmaa. Miltä kuulostaisi karaokebussikierros kaupungissa Jaakko Laitisen mukana, tai musiikkielämys Somosen luontokirkossa? Entäpä jatsia ja runoutta Korkalovaaran kaupunginosassa, jossa moni rovaniemeläislähtöinen taiteilija on viettänyt nuoruuttaan?

Toivotan kaikki lämpimästi tervetulleiksi Rovaniemelle nauttimaan kanssamme lappilaisesta vieraanvaraisuudesta!

Ilmoittaudu nyt: www.rovaniemi.fi/Ajankohtaista/Kotiseutupaivat

Lue lisää: www.kotiseutuliitto.fi/valtakunnalliset-kotiseutupaivat-juhlitaan-rovaniemella-syksylla-2022