Kulttuurikaupunki Kuopio

19.3.2022 Anja Lappi, Minna Canthin talo ry:n toiminnanjohtaja
Anja Lappi
Anja Lappi. Kuva: Helmi Hautamäki.

”No onko se vuan nyt sitten niin, että  ou Kuopio oikein kulttuurikaupunki, vai että mitenkä että?” Tämän lauseen olen kuullut kymmeniä kertoja, kun on keskusteltu Kanttilasta, Minna Canthin entisestä koti- ja liiketilasta. Lause on sanottu joskus hiukan kuin arkaillen, joskus hiukan lannistuneesti, joskus tomerastikin. Vastaan siihen aina, että tietenkin Kuopio on kulttuurikaupunki!

Kuopio todellakin voi kutsua itseään kulttuurikaupungiksi, jolla on veden, Saimaan, kestävä menneisyys, kulttuurirakenteiltaan ravisteltava nykyisyys ja muun muassa Kanttilan myötä loistava tulevaisuus.

Menneisyys

Kanttila, Kuopio
Kanttila. Kuva: Niko Puumalainen.

Otetaan ensi vauhtia menneisyydestä ja määritellään hiukan sanaa kulttuuri, joka on merkitykseltään hyvin laaja. 1700-luvulla kulttuuri merkitsi eurooppalaisessa kulttuurissa ”hengen viljelyä”. Aikakautena, jolloin Kuopion kaupunki perustettiin vuonna 1775, jolloin ensimmäiset kahvilat avattiin, ensimmäinen sanomalehti alkoi ilmestyä, peruna rantautui Suomeen, rakennusvalvonta organisoitui ja ensimmäinen sairaala perustettiin Turkuun.

1800-luvulla vauhti kasvoi teollistuminen ja kulttuurivallankumous muuttivat eurooppalaisten ja kuopiolaistenkin elämää. J.V Snellmanin sanomalehti Saima ilmestyi Kuopiossa, Suomi sai oman rahan, Saimaan kanava avattiin, suomenkielinen teatteritoiminta alkoi, ensimmäiset urheiluseurat perustettiin, asetus kunnallisesta itsehallinnosta kaupungeissa astui voimaan, ensimmäinen taideyhdistys perustettiin ja Finlaysonin puuvillakehräämö perusti haarakonttorin Kuopioon vuonna 1853.

Se oli aikaa, jolloin Päivälehti, nykyinen Helsingin Sanomat, perustettiin vuonna 1889 ja Minna Canth kirjoitti Kanttilassa näytelmiä, pyöritti kauppaa, vaikutti yhteiskunnallisesti kannanotoillaan muuttaen Suomen lakia, edistäen tyttöjen koulutusta ja vaikuttaen Helsingin Senaattiin naisten äänioikeuden saamiseksi. Aikaa, jolloin Minnan Salongissa vieraili muun muassa Elias, Eero ja Juhana Erkko, K. A. Tavaststjerna puolisoineen, Jean Sibelius, Akseli Gallén-Kallela ja Pekka Halonen.

Nykyisyys

No sitten nykyisyyteen ja rajaudutaan sanojen merkitykseen.

Sanoilla, lauseilla ja puheilla on merkitystä!  Sanat rakentavat maailmoja ja osaltaan esimerkiksi ylläpitävät tai torjuvat ennakkoluuloja. Muistiliiton entisen toiminnanjohtajan Eila Okkosen mukaan sanojen avulla voimme luoda hyväksyvää ja arvostavaa ilmapiiriä – tai päinvastoin.

Kuopiossa tehtiin kymmenen vuotta sitten palvelualuemuutos, missä sana kulttuuri pudotettiin pois ja se korvattiin sanalla hyvinvoinnin edistäminen. Taidepalveluiksi rajattiin Kuopion kaupunginteatteri ja Kuopion kaupunginorkesteri. Toki museokeskus sisältää sanan taiteen, mutta se rajattiin omatoimisen hyvinvoinnin palveluksi eli museo-, kirjasto- ja liikuntapaikkapalvelujen porukkaan.

Sanoja kulttuuriohjelma, kulttuurijohtaja, kulttuuritilasuunnittelija, kulttuurituottaja eli toteuttaja ei kaupunkiorganisaatioissa esiinny.  Tästä voisi päätellä, ettei Kuopio ole kovin vahva kulttuurikaupunki.  Mutta päinvastoin, koko Pohjois-Savossa, jonka veturina Kuopio puksuttaa, 90 prosenttia kulttuurin toimijoista, mukaan lukien taiteen ja luovan alan kulttuurista tuotetaan vapaalla kentällä, toimijoiden tuottaen kulttuuria.

Kulttuurikaupungin on siis aika tunnistaa oma roolinsa ja oma vastuunsa kulttuurin ja ammattitaiteen edistäjänä. Käytännössä sen on siis oltava mukana koko kulttuurikentän rakenteiden ja avointen tilojen kehittämisessä, ei vain hyvinvoinnin edistämisessä.

Tulevaisuus

Lopuksi siirrytään tulevaisuuteen, joka rakennetaan teoilla.  Rakennuksen omistava Minna Canthin talo ry:n aikoo kunnostaa Kanttilan kulttuurin käyttöön, eläväksi ja tulevaisuutta rakentavaksi muistomerkiksi Minna Canthin työlle.

Taloon on suunniteltu seitsemän majoitustilaa, työhuoneita, ullakolle striimaus-esitystila ja tietenkin kahvila-ravintola. Kanttilan toimintaa ylläpitävä Minna Canth -akatemia toteuttaa kunnostetussa Kanttilassa taiteen ja tieteen residenssitoimintaa, jossa tekijät ympäri maailmaa kohtaavat toisiaan inspiroiden.

Kanttilan toiminta säteilee koko Itä-Suomeen käyden globaalia keskustelua digiratkaisujen kautta.

Kanttila tulee olemaan myös koko kansan kokoontumiskohde mielenkiintoisten keskustelujen, näyttelyjen ja esitysten kautta.

Kanttila tarjoaa täysin poikkeuksellisen residenssimiljöön Kuopion keskustassa omakotitalossa historiallisessa rakennuksessa. Puhdas luonto, kaupungin tarjoama alusta ja turvallinen ympäristö yhdessä erottavat Kanttilan monista muista residenssipaikoista.

Vapaan taiteen mahdollistajana Kanttila täydentää koko Suomen kulttuurikenttää.

Kanttila kunnostetaan yhdessä. Tukijoilla on ainutlaatuinen tilaisuus jättää oma jälkensä Minnan henkisen perinnön pohjalta rakentuvalle kulttuurikeskukselle.

Tuoko Kanttila sinut historian kirjoituksissa esille vuosien päästä:

”Kyllä se Kuopio ol sellane kultturikaapunki, että! Siellä vuan laitettiin asiat rulloomaan,  rakennettiin Kanttila ja kaikkee ja niin oli porukkaa. Aena katettiin suunnittelupöytiin kulttuuri-immeisä mukkaan. Ja olhan niitä. Ja olhan niillä niitä iteoita. Ylpeitä oltiin, kun yhessä tehtiin!”

Kulttuurikaupunki Kuopio, Sinulle on viesti: tee historiaa, tue Kanttilaa.

Otamme vastaan eri suuruisia lahjoituksia.

www.kanttila.fi
www.minnacanth.fi

Anja Lappi on Minna Canthin talo ry toiminnanjohtaja ja Kulttuurialan yrittäjä, Anya Productions, puh. 040 538 3823, info (at) minnacanth.fi