Kevät ja kotiseudut lohduttavat pandemian keskellä

25.5.2020 Sini Hirvonen, yhteisökoordinaattori, Siskot ja Simot ry ja entinen kotiseutuliittolainen

Kotiseutuliitto etsii omassa Suomi toimii -kampanjassaan jäsenistönsä parista hyviä uuteen normaaliin sopivia toimintamalleja kotiseutu- ja kulttuurityöhön #suomitoimii #yhdessä.

Koronavirusepidemian vuoksi asetetut rajoitukset höllenevät nyt hiljalleen, mutta eivät vielä koske samalla tavalla kaiken ikäisiä. Kevätterveiset-kampanjassa viedään ikäihmisten ajatukset hetkeksi pois pandemiasta, ympäröivään kevääseen.

Sini Hirvonen. Kuva: Johanna Harjunpää.

Aika ankeaa. Siltä tuntuu nyt monen arki, myös omani. Etätyöpäivät toistuvat samanlaisina ja ainoa asia joka tuntuu edes hieman muuttuvan, on vihertyvä maisema ikkunan takana. Uuden kotiseutuni Helsingin Myllypuron kulttuuriympäristöön tutustuminen onkin tuonut ilon pilkahduksia.

Kaipaan toista kotiseutuani Pohjois-Savoa ja siellä asuvaa yli 70-vuotiasta äitiäni. Soittelemme videopuheluita ja vaihdamme kuulumisia kevään etenemisestä. Se myös muistuttaa minua siitä, ettei kaikilla ikääntyneillä ole läheisiä, jotka pitäisivät yhteyttä.

Ikääntyneet kaipaavat kevätterveisiä kotiseuduilta

Työssäni saan onneksi vaikuttaa tähän. Luovan välittämisen yhteisö Siskot ja Simot kutsuu kaikki lähettämään postia tuntemattomalle ikäihmiselle. Kevätterveiset erilaisilta kotiseuduilta ilahduttavat!

Haastan sinut mukaan: kuvaa miltä lähiympäristösi näyttää tai kerro paikasta, jota ikävöit. Lähetä kevätterveisesi toukokuun aikana – me huolehdimme ne perille ikääntyneille kymmenellä eri paikkakunnalla. Kevätterveisiä saavat Siskojen ja Simojen kautta kauppa-avun vastaanottajat, kotonaan yksin asuvat, kotipalvelun asiakkaat ja palvelutalojen asukkaat.

Minun kevätrunoni matkasi Mäntsälään ja äitinikin innostui mukaan – hänen viestinsä matkasi hänen entiselle kotiseudulleen Helsinkiin. Kevätterveiset tuovat hymyn myös lähettäjänsä huulille.

Tuusulan kortteja.
Tuusulan kortteja. Kuva Tuusinfo.

Kevätterveiset

Luovan välittämisen yhteisö Siskot ja Simot järjestää osana Suomi toimii -kampanjaa mahdollisuuden muistaa tuntematonta ikääntynyttä postilla.

Toimi näin:

1.     Tee terveisesi
Postia voi kirjoittaa, piirtää, runoilla tai vaikka valokuvata. Mitä sellaista sinä voisit kertoa rakkaasta kotiseudustasi, mikä veisi ajatukset pois eristyksestä, ympäröivään kevääseen?

2.     Kannusta kaverit mukaan
Ota halutessasi kuva terveisistäsi ja jaa se somessa tunnisteilla #kevätterveiset #vårhälsningar #suomitoimii #yhdessä ja @siskotjasimot. Haasta koko kotiseutuyhdistyksesi!

3.     Laita terveiset postiin
Lähetä terveisesi toukokuussa.
– Kirjoita päälle “Kevätterveiset” ja oikea osoite (osoitteet: siskotjasimot.fi/kevatterveiset/)
– Lähetä kirjepostissa kulkevia terveisiä ja muista postimerkki.
Joillakin paikkakunnilla postia voi myös tuoda keräyspisteisiin.

Siskojen ja Simojen yhteistyökumppanit kuljettavat terveiset turvallisesti perille kymmenellä paikkakunnalla: Helsingissä, Lahdessa, Loviisassa, Mäntsälässä, Nurmijärvellä, Porvoossa, Raumalla, Sipoossa, Turussa ja Tuusulassa. Lisää ohjeita kevätterveisten lähettämiseen: www.siskotjasimot.fi.

Kohti kotiseututyön uutta normaalia