Kaikki laitteet ja kammarin ovi auki

26.6.2020 Anna-Maija Korhonen, Kotiseutuliiton ja Pohjois-Savon kotiseutuyhdistysten liiton varapuheenjohtaja

#Suomitoimii #yhdessä

Kotiseutuliitto etsii omassa Suomi toimii -kampanjassaan jäsenistönsä parista hyviä uuteen normaaliin sopivia toimintamalleja kotiseutu- ja kulttuurityöhön #suomitoimii #yhdessä.

Tänä keväänä yhteiskunta sulkeutui ja me käännyimme kotiin ja kotiseutuun päin. Vietimme aikaa kotona etätöitä ja koulutehtäviä tehden ja pohdimme, miten saisimme elämämme pyörimään tutuissa mutta entistä pienemmissä ympyröissä.

Kotiseutuliike  joutui uuteen tilanteeseen monien muiden tavoin. Miten tehdä kotiseututyötä kohtaamatta? Miten päästä virtuaalisesti paikkoihin, joihin olemme tottuneet menemään yhdessä ja oikeasti? Yhteydenpito sai uusia muotoja, kun aloimme soveltaa kokouskäytäntöjämme etäyhteyksiin sopiviksi. Halusimme, että kaikki pääsevät mukaan toimintaan ja kaikilla on yhtäläinen oikeus osallistua – “Kotiseutu kuuluu kaikille” myös virtuaalisesti.

Palkinto digitaalisesta kotiseututeosta

Pohjois-Savon kotiseutuyhdistysten liitto lähti rohkeasti pitämään hallituksen kokouksia etäyhteyksien avulla alusta alkaen. Käytimme joustavaa ja helposti käyttöön otettavaa Zoom-sovellusta kokouksissamme. Puheenjohtajamme Raija Pasanen otti meidät kaikki virtuaalisesti haltuunsa ja opasti yhteydenpidossa. Parhaimmillaan pidimme kokousta sekä etä- että puhelinyhteyden avulla samaan aikaan. Liitollamme oli kirjaimellisesti kaikki laitteet käytössä ja kammarin ovet sepposen selällään, jotta saimme pidettyä vuorovaikutusta yllä ja pääsimme kohtaamaan toisiamme etäyhteyksien avulla.

Vanha valokuva, jossa on tyttö hakemassa vettä.
Tyttö lähteellä. Kuva: Seppo Jääskeläisen arkisto.

Haluamme kannustaa jäseniämme kotiseututyöhön, joka edistää monipaikkaisuutta ja yhdistää kaikenikäisiä toimijoita. Pohjois-Savon kotiseutuyhdistysten liitto palkitsi tänä keväänä ensimmäistä kertaa myös sähköisellä alustalla tapahtuneen kotiseututeon. Palkinnon sai Miika Raitakiven vuonna 2011 perustama tervolainen keskusteluryhmä, jossa on nykyään enemmän jäseniä kuin Tervon kunnassa asukkaita.

Kotiseutu uusin silmin

Samalla kun käännyimme kotia ja kotiseutua kohti, jouduimme itse kukin tarkastelemaan kaikkea lähellämme olevaa uusin silmin. Luonnonpuistot täyttyivät ja luontopolut kuluivat askeltemme alla.Tänä keväänä opimme näkemään, mitkä asiat ovat tärkeitä ja mitkä vähemmän tärkeitä. Opimme tarkastelemaan elämää ja ympäristöämme uusista näkökulmista. Meillä oli aikaa tutustua myös siihen, millaista elämä on ollut ennen meitä näillä samoilla asuinsijoilla.

Silloin ennen. Kuva: Seppo Jääskeläisen arkisto.

Tervolaiset kotiseutuaktiivit perustivat  keskellä kevättä uuden  “Muistojen Tervo” -ryhmän Facebookiin. Sivusto on kuin valokuva-albumi, jota pääsee virtuaalisesti selaamaan yhdessä toisten kanssa. Tarinat ja kuvat vievät seuraajansa aikaan, “jolloin meidän  isämme kellon osti. Aikaan, jolloin ei vielä ollut vesijohtoja eikä muoviastioita ja vesi haettiin kaivolta asti. Tuomenkukkien aikaan lähdettiin lahnankudulle ja särvin leivän päälle löytyi ihan siitä kotirannasta.” (Seppo Jääskeläinen muk.)

Mustavalkoisia kuvia katsellessa ja yhteisiä Facebook-sivuja tutkistellessa mielen täyttää kiitollisuus tästä keväästä ja kaikista keväistä ennen tätä. Kaiken keskellä syntyy koko ajan jotakin uutta.