Ensimmäisenä aamuna

1.11.2022 Teppo Ylitalo, Kotiseutuliiton vs. toiminnanjohtaja
Teppo Ylitalo
Teppo Ylitalo. Kuva: Anna-Maija Halme Kotiseutuliitto.

Ensimmäinen aamu uudessa työssä. Ennen pidin aamuja ärsyttävinä. Pakollisina siirtyminä lämpimästä sängystä kylmään arkeen ja levollisesta rauhasta aikataulutettuun oravanpyörään. Ärsyttävää ihan periaatteestakin. Kun ikää tuli vähän lisää, löysin aamujen ihanuuden. Hiljaisuuden ja rauhan ennen kuin maailma herää; uusien alkujen ihmeen, kun aurinko alkaa valaista ja lämmittää.

Nykyään herään yleensä ennen muuta perhettä, jo ennen herätyskelloa. Olen oppinut nauttimaan niistäkin aamuista, kun unta olisi toivonut riittävän vähän pidempään. Aamuista on tullut voimauttavia.

Tänä aamuna aloitan puolen vuoden pestin Kotiseutuliitossa. Toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo aloitti tänään Kansallisen audiovisuaalisen instituutin johtajana ja sijaistan häntä hänen työvapaansa ajan.

Uusi aamu ei ole kuitenkaan aivan uudenlainen. Olen toiminut Kotiseutuliiton luottamustehtävissä vuodesta 2013, viimeksi hallituksen jäsenenä. Talo ja sen toiminta ovat monessa mielessä tuttuja, vaikka onhan se kovin erilaista siirtyä työntekijäksi. Erinomaista työtä toiminnanjohtajana tehnyt Riitta on perehdyttänyt perusteellisesti ja vastannut aina innokkaasti kaiken maailman kysymyksiini. Suurkiitos Riitta kaikesta: työstäsi, toimistasi, ystävyydestäsi! Jää ikävä.

Kiitos myös työnantajalleni Keuruun museossa, joka suostui muuntamaan museonjohtajan opintovapaan virkavapaaksi. Olen aiemmin työskennellyt erilaisissa kulttuuriperinnön, tutkimuksen ja aluekehittämisen tehtävissä mm. Vanhan Paukun Kulttuurikeskuksessa Lapualla, Etelä-Pohjanmaan liitossa ja Helsingin yliopiston Ruralia-instituutissa. Keskeneräinen väitöstutkimus alueellisten identiteettien rakentumisesta jatkuu edelleen.

Uuden työn ensimmäisenä aamuna mielen täyttää tuhat tunnetta ja ajatusta. Päällimmäiseksi nousee kolme. Ensimmäiseksi innostus ja kiitollisuus päästä tekemään töitä mahtavan työ- ja luottamushenkilöporukan kanssa. Kotiseutuliitossa on huippuosaava henkilökunta ja pienen työyhteisön perheenomainen henki. Koen etuoikeudeksi päästä osaksi tätä työperhettä. Kiitos kun olette ottaneet minut niin lämpimästi vastaan!

Toiseksi riemuitsen työstä, jota saan tehdä itselleni tärkeiden teemojen parissa. Minulla on vahva usko paikallisuuteen ja kotiseutuihin, osallisuuteen ja tasa-arvoon. Kun seuraa uutisia, on helppo vakuuttua siitä, että niitä kaikkia tarvitaan, tänään ehkä vielä enemmän kuin aikaisemmin.

Kolmanneksi iloitsen suuresti ihmisistä ja tulevista kohtaamisista. Kotiseututyötä ei (onneksi) kukaan tee yksin. Suomen kotiseutu- ja kaupunginosayhdistyksissä on noin 150 000 jäsentä ja Kotiseutuliitto toimii monenlaisissa verkostoissa. Yksin puurtamisestakin välillä tarvitaan, mutta kotiseututyö on parhaimmillaan kohtaamisissa ja yhdessä tekemisessä. Niitä kohti aamu kuljettaa.

Ensimmäinen aamu. Ihmeellinen ja innostava.

Teppo Ylitalo

Suomen Kotiseutuliiton vs. toiminnanjohtaja
Tepon tavoittaa sähköpostitse etunimi.sukunimi @kotiseutuliitto.fi tai puhelimitse 0413106197.