Artjärven maamiesseurantalon korjaushanke säilytti talon tarinan ja sai Hyvän korjauksen palkinnon

10.12.2012 Tiedote

Artjärven maamiesseuralle on 10. joulukuuta myönnetty vuoden 2012 Hyvän korjauksen tunnustuspalkinto Artjärven maamiesseurantalon korjauksesta. Vuonna 2012 valmistuneen monivaiheisen korjaustyön tuloksena maamiesseurantalo on eheä kokonaisuus, jossa talon tarina on yhä näkyvissä eri-ikäisten kerrostumien säilyttämisen myötä.

Artjärven maamiesseurantalon neljä vuotta kestänyt ja viime kesänä valmistunut korjaushanke alkoi rakennushistoriallisen selvityksen laatimisella. Selvityksestä ilmenevät talon eri vaiheet, jotka ovat yhä korjauksen jälkeenkin kauniisti näkyvillä. Hanke toteutettiin suurelta osin talkootyönä monen paikallisen yhdistyksen ja aktiivisten asukkaiden voimin.

Palkintoraati kiittää hankkeen toteuttajia erityisesti siitä, että korjaustyön myötä monenlaista tietotaitoa tarjottiin paikallisille aktiiveille. Ikkunat korjattiin maatalousnaisten järjestämällä ikkunoiden korjauskurssilla pätevän vetäjän johdolla.

Myös pihapiiri maakellareineen kunnostettiin talkootapahtumana ammattilaisen ohjauksessa. Osallistujat saivat tietämystä perinteisistä työtavoista, energiansäästöön liittyvistä asioista ja kulttuuriympäristön vaalimisesta.

Maamiesseurantalon ulkopuolen korjaus- ja maalaustyöt on tehty Museoviraston ohjeiden mukaan. Seinät on maalattu pellavaöljymaalilla ja uuden liikuntaesteisiä palvelevan WC-tilan lattia on toteutettu rossipohjana. Pääsisäänkäynnin 1950-luvun lippa säilytettiin ja korjattiin. Uusi kuisti ja liikuntaesteisten sisäänkäynti on toteutettu eleettömästi, rakennuksen ominaispiirteisiin hyvin sopivalla tavalla.

Talo on tärkeä paikallisuuden ja yhteisöllisyyden edistäjä. Naisten panos korjaushankkeessa on ollut poikkeuksellisen suuri. Hanke toteutettiin Maa- ja Kotitalousnaisten järjestökampanjan innoittamana: vuonna 2009 teemana oli Yhdistysten ekoteko. Artjärven Maa- ja Kotitalousnaiset ja maamiesseura valitsivat omaksi ekoteokseen maamiesseurantalon remontoimisen, missä on Hyvän korjauksen palkinnon myöntäjien mukaan onnistuttu erinomaisesti.

Artjärven maamiesseurantalo on alun perin 130 vuotta vanha armeijan tark´ampujapataljoonan miehistökasarmi. Se on pystytetty vuonna 1925 nykyiselle paikalleen suojeluskuntataloksi arkkitehti Lars Sonckin piirustusten mukaan. Maamiesseura sai talon haltuunsa vuonna 1944.

Taloa korjattiin ja uudistettiin 1950-luvulla mm. muuttamalla pääjulkisivun avokuisti umpinaiseksi ja rakentamalla nykyinen sisääntulokatos. Talo sijaitsee Orimattilassa Päijät-Hämeessä Vuorenmäen liikunta-, virkistys- ja kulttuurialueella.

Klaukkalan nuorisoseurantalo Roinelalle kunniakirja

Seurantaloasiain neuvottelukunta myönsi Klaukkalan nuorisoseuralle kunniakirjan Roinelan nuorisoseurantalon korjauksesta. Monipuolisessa ja aktiivisessa käytössä olevan seurantalon sisätilojen kunnostus on tehty perusteellisen suunnittelun pohjalta.

Erityisesti on nähty vaivaa talon tyyliin sopivan sisustuksen ja värien valinnassa. Salin seinä- ja kattopinnat säilytettiin ja korjattiin, samoin korjauskelpoiset valaisimet. Kierreportaat ja salin valaisimien rungot teetettiin paikallisella metalliyrityksellä ja korjauksessa tarvittavaa 1950-luvun sormipaneelia höyläämöllä. Ulkotilojen esteettömyys on toteutettu tyylikkäästi. Talkootyön määrä korjauksessa on ollut huomattava. Nurmijärven Klaukkalan keskustassa sijaitseva Roinela on valmistunut vuonna 1958.

Palkinnon taustalla seurantaloja omistavien yhdistysten keskusjärjestöt ja asiantuntijoita

Seurantaloasiain neuvottelukunta myöntää Hyvän korjauksen tunnustuspalkinnon vuosittain seurantalolle, jota on korjattu perinteitä ja rakennuksen historiaa kunnioittaen, hyvän korjaustavan mukaan ja joka on korjauksen tuloksena käyttäjien kannalta hyvin toimiva.

Tunnustuspalkinnon muoto on seinään kiinnitettävä pronssiteos kunniakirjoineen.

Palkinto jaettiin nyt kolmatta kertaa. Ehdokkaita palkinnon saajaksi tuli kaikkiaan kymmenen, ehdottajina yksityisiä henkilöitä, yhdistyksiä sekä viranomaisia. Hyvän korjauksen palkinnon saajaa voi ehdottaa vuosittain tammikuusta toukokuun loppuun.

Suomen Kotiseutuliiton yhteydessä toimiva Seurantaloasiain neuvottelukunta on seurantaloja omistavien yhdistysten keskusjärjestöjen perustama yhteistyöelin, jossa ovat mukana myös opetus- ja kulttuuriministeriön, ympäristöministeriön ja Museoviraston sekä Kuntaliiton edustajat. Palkintoraatiin kuuluivat arkkitehdit Leni Pakkala, Ulla Rahola ja Tuulikki Terho sekä Kotiseutuliiton pääsihteeri Lassi Saressalo.