Arkkitehtuurille ja muotoilulle liputetaan tänään 3. helmikuuta – ohjelmistossa on lähes kuusikymmentä tapahtumaa

3.2.2023 Uutinen
Paimion sairaalaa. Kuva: Anna Rusi, Archinfo.

Arkkitehtuurin ja muotoilun päiviä vietetään 5. helmikuuta saakka. Tapahtumakokonaisuus on osa Euroopan kulttuuriympäristöpäivien ohjelmaa.

Kotiseutuliitto koordinoi kulttuuriympäristöpäiviä yhdessä ympäristöministeriön kanssa, ja päivien nettisivut ovat Kotiseutuliiton sivujen yhteydessä.

Elämisen laatu -teemainen tapahtumaviikko sekä arkkitehtuurin ja muotoilun liputuspäivä 3. helmikuuta juhlistavat hyvän suunnittelun merkitystä.

Suomen liput nostetaan salkoihin akateemikko Alvar Aallon syntymän 125-vuotispäivänä 3. helmikuuta, kun sisäministeriö suosittaa jo toista kertaa liputtamaan Alvar ja Aino Aallon ja suomalaisen arkkitehtuurin ja muotoilun kunniaksi. Esityksen uudesta liputuspäivästä teki kaksi vuotta sitten yksitoista alojen organisaatiota. Alat toivovat, että liputussuositus saisi vakiintuneen liputuspäivän aseman lähivuosina.

Liputuspäivän yhteydessä vietetään esityksen tehneiden organisaatioiden ja alojen toimijoiden yhdessä toteuttamaa valtakunnallista festivaalia. Vuonna 2023 Arkkitehtuurin ja muotoilun päiviä vietetään keskiviikosta sunnuntaihin 1.–5. helmikuuta teemalla ‘Elämisen laatu’. Ohjelmistossa on lähes 60 keskustelua, työpajaa, näyttelyä, opastusta, luentoa ja julkistusta, joita on mukana järjestämässä laaja joukko toimijoita pienistä yhdistyksistä alojen keskeisiin organisaatioihin.

Elämisen laatu -keskustelukortit kouluille

Tapahtumia järjestetään Oulussa, Kuopiossa, Jyväskylässä, Äänekoskella, Kotkassa, Kouvolassa, Tampereella, Porissa, Turussa, Paimiossa, Tammisaaressa, Järvenpäässä, Espoossa, Vantaalla ja Helsingissä. Osa ohjelmasta on katsottavissa myös verkossa.

Arkkitehtuuri ja muotoilu ovat puheenaiheena myös kouluissa ympäri Suomen, sillä festivaalin yhteydessä julkistetaan peruskoululaisille suunnatut Elämisen laatu -keskustelukortit.

Vuosittain järjestettävien Arkkitehtuurin ja muotoilun päivien tavoitteena on avata silmiä näkemään arkkitehtuuri ja muotoilu tärkeänä osana jokapäiväistä elämämme ja vahvistaa omistajuuden ja osallisuuden tunnetta rakennetusta ja muotoillusta ympäristöstämme.

Arkkitehtuurin ja muotoilun päivistä vastaavat Arkkitehtuurin tiedotuskeskus Archinfo, Alvar Aalto -säätiö, Rakennustietosäätiö, Ornamo, Arkkitehtitoimistojen liitto ATL, Suomen Arkkitehtiliitto SAFA, Suomen maisema-arkkitehtiliitto MARK, Sisustusarkkitehdit SIO, Arkkitehtuurimuseo, Designmuseo ja EMMA – Espoon modernin taiteen museo. ArkMuoto-festivaalia koordinoi Arkkitehtuurin tiedotuskeskus Archinfo.