Arkkitehti Lasse Majuri Kotiseutuliiton rakennustutkijaksi

12.6.2018 Tiedote
Lasse Majuri

Tamperelainen arkkitehti Lasse Majuri aloittaa elokuussa Suomen Kotiseutuliiton rakennustutkijana. Majurin tehtäväkenttänä on vastata seurantalojen korjausavustusten jaon valmistelusta.

“On ilo päästä töihin Kotiseutuliittoon, jossa tehdään monipuolista kulttuuriympäristötyötä. Minulla on kokemusta rakennusten vaalimisesta rakentajana, suunnittelijana ja kulttuuriympäristön hallinnon asiantuntijana. Olen myös opiskellut rakennustutkimusta”, Majuri kertoo.

Suomen Kotiseutuliitto huolehtii opetus- ja kulttuuriministeriön toimeksiannosta seurantalojen korjausavustusten jakamisesta. Seurantalojen korjausavustuksilla pyritään säilyttämään seurantalojen kulttuurihistoriallisesti arvokasta rakennusperintöä ja parantamaan niiden käytettävyyttä. Kyse on harkinnanvaraisesta valtionavustuksesta, joka varataan vuosittain valtion talousarvioon. Korjausavustusta jaetaan noin 1,7 miljoonaa euroa vuodessa.

”Korjausrakentamisen neuvonta on minulle tuttua työtä, ja pidän työstä ihmisten parissa. Kotiseututyötä olen tehnyt pirkanmaalaisissa yhdistyksissä. Seurantalot ovat upeaa rakennusperintöä, ja odotan innolla pääseväni myötävaikuttamaan niiden säilymiseen aktiivisina tapahtumatiloina”, Majuri jatkaa.

Suomen Kotiseutuliitto on valtakunnallinen kotiseutu- ja kulttuuriperintötyön keskusjärjestö sekä Suomen suurin kulttuurialan kansalaisjärjestö. Kotiseutuliitto vaalii kulttuurimme monimuotoisuutta ja kulttuuriympäristöjä, nostaa esille paikalliskulttuureita, tukee kotiseututyötä sekä vaikuttaa yhteiskunta- ja aluesuunnitteluun.