Aineettoman kulttuuriperinnön tutkimista lasten kanssa Kotiseutuliiton toimistolla

25.11.2019 Uutinen

Lapsen oikeuksien viikon perjantaina 22.11. vietettiin Kotiseutuliiton toimistolla Lapsi mukaan töihin -päivää. Kotiseutuliittolaisten jälkikasvun kanssa pohdittiin, suunniteltiin ja askarrellen kokeiltiin, miten aineettoman kulttuuriperinnön kestävän kehityksen kompassista voisi muokata lastenkin käyttöön soveltuvan työkalun.

Lapsi askartelemassa
Omien tekstien päättämisen ja kompassin muodon jäljentämisen jälkeen oli aika ruveta taiteilemaan. Kuva: Maria Talvitie

Lapsi mukaan töihin -päivää vietetään Suomessa perinteisesti Lapsen oikeuksien viikon perjantaina. Tällöin työpaikat voivat rohkaista työntekijöitään kutsumaan lapset mukaan seuraamaan ja osallistumaan työpäivään. Kampanjapäivä antaa lapsille mahdollisuuden tutustua lähiaikuisensa työpaikkaan ja organisaatiolle mahdollisuuden nostaa esiin lasten ääntä ja vahvistaa osallisuutta.

Kotiseutuliitossa päivää vietettiin aineettoman kulttuuriperinnön parissa. Lasten kanssa lähdettiin muokkaamaan syksyllä julkaistua kestävän kehityksen kompassi -työkalua lapsikäyttäjille soveltuvaksi.

Lasten kanssa keskusteltiin aineettomasta kulttuuriperinnöstä ja mietittiin yhdessä, mitä kestävän kehityksen kompassin kahdeksan eri teemaa käytännössä voi tarkoittaa. Seuraavaksi pohdittiin, minkälaisen yhden kysymyksen voisi kunkin teeman alle muotoilla ja mikä kuva sitä voisi edustaa.

Aluksi syntyi kulttuurihyrrä alkuperäisen kompassin muotoa ja teemoja jäljitellen. Lounaspitsojen tuoma energiaryöppy toi vielä toisenkin idean: toimisikohan sama myös paperista taiteltavana “kirppuna”? No, toimihan se!

Suurkiitos duunareille: Irma 10-v ja Rauha 7-v!

Työkalujen testiajon voi katsoa Lapsi mukaan töihin 2019 -videolta, täältä.

Lapsen piirustus
Kulttuurihyrrä, Rauha Talvitie 2019

****

Alkuperäinen Aineettoman kulttuuriperinnön kestävän kehityksen kompassi on ladattavissa suomenkielisenä Aineeton kulttuuriperintö -sivustolta täältä ja englanniksi löytyy The Wheel Chart of Sustainability and ICH täältä.

Kompassi on syntynyt Northern Dimension Partnership on Culture -projektissa ja sitä on ollut kehittämässä asiantuntijoita Museovirastosta, Taiteen edistämiskeskuksesta, Tulevaisuuden tutukimuskeskuksesta, Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seurasta, Suomen kansanmusiikki-instituutista sekä Humapista.

****

Viime vuonna Lapsi mukaan töihin -kampanjapäivää vietettiin Kotiseutuliitossa rakentamalla kokonainen kaupunki. Lapsi mukaan töihin -päivän 2018 video katsottavissa täältä.