Seurantaloja ei velvoiteta rakentamaan sähköautojen latauspisteitä
Vuodenvaihteessa voimaan tulevan latauspistelain mukaan ei-asuinkäytössä oleville lämmitettäville rakennuksille, joilla on yli 20 parkkipaikkaa, tulee rakentaa sähköautojen latauspiste. Asia on mietityttänyt seurantaloja ylläpitäviä yhteisöjä, joille latauspisteen rakentaminen saattaa olla huomattava kuluerä tuloihin nähden.
Seurantaloasiain neuvottelukunta esitti Traficomille, että seurantaloja ylläpitävät yhdistykset ja säätiöt rinnastettaisiin lain tulkinnassa mikroyrityksiin, jotka on vapautettu sähköautojen latauspisteiden rakentamisesta. Lähes kaikki seurantalot vuokraavat tilojaan erilaisten ulkopuolisten kokousten, perhejuhlien ja muiden tilaisuuksien pitämiseen. Lisäksi tuloja voidaan hankkia esimerkiksi tapahtumien järjestämisestä tai kahvion pitämisestä.
Traficomin linjauksen mukaan yrityksiksi katsotaan oikeudellisesta muodosta riippumatta kaikki yksiköt, jotka harjoittavat taloudellista toimintaa ja täyttävät EY:n suosituksen (2003/361) mukaisen mikroyrityksen määritelmän. Näin ollen esimerkiksi seurantaloa ylläpitävä yleishyödyllinen yhdistys, joka vuokraa taloa ajoittain ulkopuoliselle toimijalle, voidaan rinnastaa mikroyritykseen, eikä sillä ole velvoitetta rakentaa sähköautojen latauspistettä.
EY:n suositus mikroyritysten ja sekä pienten ja keskisuurten yritysten määritelmästä (2003/361)