Kysely paikallismuseoiden digitaalisista palveluista ja onnistuneista kokeiluista

8.10.2024 Uutinen

Kotiseutuliitto kartoittaa paikallismuseoiden digitaalisten palveluiden ja toimintamallien tilannetta sekä kerää tietoa museoiden hyvistä toimintamalleista ja onnistuneista kokeiluista. Kysely on suunnattu yhdistysten vapaaehtoisvoimin ja kuntien sivutoimisesti ylläpitämille paikallismuseoille ja se on auki marraskuun loppuun asti.

Nainen katsoo ulkona puhelintaan opastaulun edessä.
Kotiseutuliiton väki tutustui hiljattain Museo Brunoun digitaalisiin kierroksiin Juankoskella. Kuva: Marika Punamäki.

Digitaaliset museopalvelut tarjoavat paikallismuseoille entistä monipuolisempia keinoja esitellä kulttuuriperintöä ja tavoittaa yleisöitä. Monissa paikallismuseoissa on jo toteutettu verkkonäyttelyitä, mobiiliopastuksia ja digitaalisia tapoja esitellä kokoelmia. Monissa museoissa pohditaan, mitä digitaalisia palveluita kannattaisi hyödyntää.

Kyselyllä selvitetään tilannekuvaa ja etsitään onnistuneita kokeiluita

Nyt paikallismuseoiden digitaalisten palveluiden tilannetta kartoitetaan kyselyllä, johon toivotaan mahdollisimman monen paikallismuseon vastaavan. Kyselyllä kartoitetaan paikallismuseoiden digipalveluiden tilannetta sekä kerätään tietoa hyvistä toimintamalleista ja onnistuneista kokeiluista. Kyselyyn kannattaa vastata, vaikka omassa museossa ei olisi käytössä mitään digitaalista palvelua. Vastausten avulla saamme tietoa kentän tilanteesta ja museoiden tarpeista.

Kyselyn toteuttaa Kotiseutuliiton paikallismuseoiden digitaalisten palveluiden ja toimintamallien kehittämishanke eli Digipamu-hanke, jonka rahoitus tulee opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämästä Kulttuuri- ja luovien alojen uudistumisen rakennetuesta (NextGenerationEU).

Kyselyn vastauksia hyödynnetään hankkeen koulutuksissa ja verkko-oppaassa. Kyselyssä voi kertoa toiveita vuonna 2025 toteutettavista koulutuksista. Kyselyn tietoja voidaan välittää myös alueellisille vastuumuseoille, jotta niiden on helpompi auttaa ja tukea paikallismuseoita.

Kaikkien kyselyyn vastanneiden kesken arvotaan 10 kappaletta Kotiseutuliiton juhlavuoden tuotepaketteja.

Kyselyn vastauksia hyödynnetään koko paikallismuseokentän toiminnan kehittämisessä – kiitos avustanne!