Kiuruveden järvikirja on piispa Mari Leppäsen valinta Vuoden kotiseututeokseksi

5.10.2024 Uutinen

Piispa Mari Leppänen on valinnut Vuoden kotiseututeokseksi Kiuruvesi-seuran julkaiseman teoksen Kiuruveden järvikirja – vesien synty, nimet ja merkitys asukkaiden elämässä. Vuonna 2023 ilmestyneen teoksen ovat kirjoittaneet nimistöntutkija Sirkka Paikkala, historioitsija Jarmo Paikkala ja maantieteilijä Matti Tikkanen.

Piispa Mari Leppänen, tilaisuuden isäntä Jukka Hako ka Vuoden kotiseututeoksen palkitut henkilöt ryhmäkuvassa Turun kirjamessuilla.
Vuoden kotiseututeos -palkinto julkistettiin Turun kirjamessuilla. Lavalla Kiuruvesi-Seuran puheenjohtaja Uolevi Kärkkäinen (vas.), Vuoden kotiseututeoksen valitsija piispa Mari Leppänen, tilaisuuden isäntä Jukka Hako, Matti Tikkanen, Sirkka Paikkala ja Jarmo Paikkala. Kuva: Teppo Ylitalo.

Teos on kiuruvetisläistä vesistömaailmaa laajempi tutkimus nimistökäytännöistä. Ajatus teoksen julkaisemiseen kumpusi kiuruvetissyntyisen nimistöntutkija Sirkka Paikkalan tutkimuksista seudulla.

Kiuruveden järvikirjan kansikuva. Kuvassa on matsäinen ja peltoinen järvimaisema lintuperspektiivissä.”Kun käsitellään vesiä, on kyse paitsi paikallisesti myös maailman mitassa elintärkeästä elementistä. Siihen liittyvät ongelmat ja toiveet ovat periaatteessa samankaltaisia niin Kiuruvedellä kuin muualla Suomessa ja koko maailmassa. Se mitä tapahtuu paikallisesti, vaikuttaa muuallekin, ja muualla tapahtuva vaikuttaa paikallisesti”, Sirkka Paikkala toteaa.

”Pysäyttävä lukukokemus”

Mari Leppänen toteaa, että kirja oli pysäyttävä lukukokemus. Teosta lukiessa oppii uutta niin nimistöntutkimuksesta, luonnon merkityksestä nimien taustalla kuin ihmisen vaikutuksesta luontoon. Paikannimet kuvaavat ihmisen ja luonnon välistä suhdetta.

”Kirjassa on suullista perintöä ja henkilötarinoita, paikkoihin liittyvää folklorea, joka tuo keveyttä välillä melko tuhdin nimistötieteellisen tekstin lomaan”, Leppänen kertoo.

Kirjassa käsitellään vesiä pintaa syvemmältä: toisaalta sitä, millaiset puitteet luonto on ihmiselle Kiuruvedellä antanut ja toisaalta sitä, miten ihminen on luonnon kanssa menetellyt. Kirja kertoo myös viime vuosien toimenpiteistä järvien ja soiden ennallistamiseksi sekä ihmisen yrityksestä korjata luontoon jättämiään jälkiä.

Kiuruvesi on tuttua seutua Leppäselle

Leppänen kertoo, että teos kertoo hänelle läheisestä seudusta, kuten oli laita sattumalta myös muiden finaaliin päässeiden kirjojen kohdalla.

”Äitini suku on Pohjois-Savosta, ja Kiuruveden järvikirja vie tutunoloisiin järvimaisemiin”, Leppänen toteaa.

Turun arkkihiippakunnan piispa Mari Leppänen on ensimmäiseltä koulutukseltaan kulttuurintutkija.

Vuoden kotiseututeoksen palkitsemisella kannustetaan kotiseutukirjojen tekijöitä ja tuodaan näkyvyyttä kotiseutukirjallisuudelle. Kilpailu on järjestetty vuodesta 2009 lähtien lähes joka vuosi.