Kotiseutuliitto kutsui 75-vuotisjuhlansa myötä neljä uutta kunniajäsentä

31.8.2024 Uutinen
Satu Aallonpää, Marja-Liisa Haveri-Nieminen, Pirkko Hynninen ja Kirsi Moisander kutsuttiin Kotiseutuliiton uusiksi kunniajäseniksi. Kuva: Anna-Maija Halme.

Suomen Kotiseutuliitto on kutsunut 75-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi liitolle neljä uutta kunniajäsentä: Satu Aallonpään Keravalta, Marja-Liisa Haveri-Niemisen Seinäjoelta, Pirkko Hynnisen Helsingistä ja Kirsi Moisanderin Leppävirralta. Jokainen uusista kunniajäsenistä on toiminut erittäin pitkään, vuosikymmenten ajan, kotiseututyön hyväksi.

Uudet kunniajäsenet esiteltiin lauantaina 31. elokuuta Valtakunnallisten kotiseutupäivien juhlagaalassa Vantaalla Ravintola Backaksen juhlatila Puimalassa.

Kotiseutuliiton kunniapuheenjohtajaksi tai kunniajäseneksi voidaan kutsua liiton toimintaan erityisen ansiokkaasti osallistuneita tai liiton tavoitteita merkittävällä tavalla tukeneita henkilöitä. Kunniapuheenjohtajan ja kunniajäsenen kutsumisesta päättää valtuusto hallituksen esityksestä. Heillä on liiton kokouksissa puhe- ja läsnäolo-oikeus, mutta ei äänioikeutta eikä heiltä peritä jäsenmaksua.

Kotiseutuliitolla on lisäksi kolme aiemmin kutsuttua kunniajäsentä: kasvatustieteiden tohtori h.c. Eeva Ahtisaari, professori Pekka Laaksonen ja fil. tohtori h.c. Markku Tanner.

Kunniajäseniä on viimeksi kutsuttu vuonna 2014. Kotiseutuliiton valtuusto päätti kevätkokouksessaan 25. toukokuuta uusien kunniajäsenten kutsumisesta.

Satu Aallonpää, Kerava

Satu Aallonpää työskenteli toimistosihteerinä ja hallintosihteerinä Kotiseutuliiton toimistolla vuosina 1979–2017. Hänen työuransa Kotiseutuliitossa kesti yhteensä 38 vuotta. Sen jälkeenkin hän on ollut aktiivisesti mukana vapaaehtoisena Kotiseutuliiton talkootehtävissä ja mm. Valtakunnallisten kotiseutupäivien järjestelyissä.

Marja-Liisa Haveri-Nieminen, Seinäjoki

Marja-Liisa Haveri-Nieminen on toiminut luottamustehtävissä Kotiseutuliitossa yhteensä 28 vuotta. Hän istui luottamushenkilönä Kotiseutuliiton valtuustossa vuosina 1975–2000, yhteensä 25 vuotta. Valtuuston toisena varapuheenjohtajana hän oli vuosina 1989–1997 ja ensimmäisenä varapuheenjohtajana vuosina 1998–2000. Liiton hallituksen puheenjohtajana hän toimi yhteensä 3 vuotta vuosina 2001–2003.

Pirkko Hynninen, Helsinki

Pirkko Hynninen työskenteli toimistonhoitajana ja talouspäällikkönä Kotiseutuliiton toimistolla vuosina 1978–2010. Hänen työuransa Kotiseutuliitossa kesti yhteensä 32 vuotta Sen jälkeenkin hän on ollut aktiivisesti mukana vapaaehtoisena Kotiseutuliiton talkootehtävissä ja mm. Valtakunnallisten kotiseutupäivien järjestelyissä.

Kirsi Moisander, Leppävirta

Kirsi Moisander on toiminut luottamustehtävissä Kotiseutuliitossa yhteensä 24 vuotta. Kotiseutuliiton valtuustossa hän istui vuosina 1994–1997, yhteensä 3 vuotta. Liiton hallituksen jäsen hän oli vuosina 1997–2011, yhteensä 15 vuotta, ja hallituksen puheenjohtaja vuosina 2012–2018, yhteensä 6 vuotta.