Kotona Vantaalla

28.6.2024 Pekka Timonen, Vantaan kaupunginjohtaja
Pekka Timonen avarassa kaupunkimiljöössä.
Pekka Timonen. Kuva: Sakari Manninen.

Vantaa viettää tänä vuonna kaupunkina 50-vuotisjuhliaan, ja yksi juhlavuotemme päätapahtumia on 30. elokuuta–1. syyskuuta järjestettävät Valtakunnalliset kotiseutupäivät. Vaikka kaupunkina Vantaa on vasta viisikymppinen, ulottuu sen asutuksen historia aina kivikaudelle asti.

Juhlavuoden ajan Vantaan kaupungin historiatoimikunnan Vantaa 50 -hankkeessa kerätään vantaalaisten muistitietoa ja järjestetään historia-aiheisia tapahtumia sekä avataan hankkeeseen liittyvä kaupunginmuseon näyttely. Elokuussa julkaistaan Vantaan kaupunkihistoriaa käsittelevä kirja, joka valaisee Vantaan kehitystä kuntapolitiikan, kaupunkisuunnittelun ja vantaalaisen arjen näkökulmasta.

Vantaalaisiksi tullaan tulemalla Vantaalle

Vantaalaisiksi tullaan tulemalla Vantaalle. Kaupungiksi tulon aikoihin Vantaalla oli alle 100 000 asukasta, mutta nyt meillä on jo liki neljännesmiljoona. Vantaa ja Tampere ovat tätä nykyä samankokoisia kaupunkeja, Turku ja Oulu jo näitä pienempiä.

Voimakkaan rakentamisen aika synnytti kaupungin, jonka sisällä on monta vahvaa keskusta, kaupunkeja kaupungissa, joissa on syntynyt vahvoja paikallisidentiteettejä. Juhlavuotemme teema Kotona Vantaalla kokoaakin yhteen kaikki vantaalaiset, riippumatta siitä mistä ja miten he ovat löytäneet paikkansa Vantaalta.

Jokainen voi olla kotona Vantaalla. Kotiseutu on lähiseutu, jossa asumme ja oleskelemme ja niitä kokemuksia ja tunteita, jotka liittyvät meille tärkeisiin paikkoihin, yhteisöihimme ja historiaamme.

Nykytulijat usein maahanmuuttajia

Kun aikoinaan Etelä-Suomeen muutettiin muualta Suomesta, tulevat tämän päivän Vantaalle muuttajat usein Suomen ulkopuolelta. Tämä synnyttää edellisen muuttovirran tapaan uusia koteja, uusia yrityksiä ja uutta kulttuuria, uusia paikka- ja tapahtumakokemuksia ja uuden kotiseudun kokemusta.

Vantaalaisten yhteisöjen tavat, taidot ja historia osoittavat kulttuuriperintömme moninaisuutta. Olemmekin kutsuneet asukkaamme, yhteisömme, oppilaitoksemme ja yrityksemme mukaan toteuttamaan yhteistä juhlavuottamme.

Tervetuloa Kotiseutupäiville tutustumaan kaupunkimme kulttuuriperintöön ja moderniin kaupunkilaisuuteen. Tervetuloa Vantaan tarinaan!