Kulttuuriympäristöpäiviä juhlitaan syyskuussa – tervetuloa mukaan!

14.6.2024 Uutinen
Ihmisiä vanhalla kivisillalla.
Kulttuuriympäristöpäivien tämän vuoden teeman hengessä voi esitellä vaikkapa kulkureittejä, siltoja ja verkostoja. Kuva: Vantaa-Seura, Riina Koivisto.

Euroopan kulttuuriympäristöpäivät on Euroopan laajin yleisötapahtumien kokonaisuus, johon kaikki ovat tervetulleita järjestämään yleisötapahtumia ja juhlistamaan upeaa kulttuuriperintöämme. Tänä vuonna päiviä vietetään teemalla Reitit ja risteykset, väylät ja verkostot. Tapahtumat huipentuvat syyskuussa, liity mukaan omalla tapahtumalla.

Kulttuuriympäristöpäivien vuoden teema on hyvä tilaisuus nostaa esille oman lähialueen reittejä, väyliä ja verkostoja, joista ympäristömme ja kulttuuriperintömme rakentuu. Teemavuoden tapahtumissa voi nostaa esille vaikkapa historiallisia kulkuteitä, kiehtovia luontopolkuja ja kävelyreittejä, erilaisia verkostoja ja niiden toimintaa.

Järjestä oma tapahtuma kulttuuriympäristöpäiville

Kulttuuriympäristöpäivien Suomessa koordinoinnissa mukana oleva Kotiseutuliitto kutsuu jäsenensä mukaan järjestämään tapahtumia kulttuuriympäristöpäivien ohjelmaan. Tapahtumia voi järjestää ympäri vuoden ja erityisesti syyskuun aikana.

Kulttuuriympäristöpäivien tapahtumat ilmoitetaan yhteiseen tapahtumakalenteriin, joka löytyy Kotiseutuliiton verkkosivuilta. Kesällä tapahtumia julkaistaan kesätauon vuoksi kalenteriin 26. kesäkuuta asti ja uudestaan 19. heinäkuuta alkaen.

Tapahtumien järjestäjät voivat myös tilata maksutta kulttuuriympäristöpäivien materiaaleja, kuten lippuja, lippunauhoja ja ilmapalloja tapahtumiensa somistukseksi. Materiaaleja postitetaan ennen kesätaukoa tiistaina 18. kesäkuuta ja seuraavan kerran perjantaina 19. heinäkuuta. Tilaukset sähköpostiin erp@kotiseutuliitto.fi.

Liity mukaan Euroopan kulttuuriympäristöpäivien tapahtumajärjestäjien verkostoon, oma tapahtuma laajassa eurooppalaisessa tapahtumakokonaisuudessa on hyvä tapa esitellä omaa kulttuuriperintöä ja lähiympäristön kiinnostavia kohteita. Tervetuloa mukaan!