Äänestä maakuntasi parasta kotiseututekoa

13.6.2024 Uutinen
Lautasliina, johon on painettu murresanoja.
Kauhajoki-Seuran murreservetit. Kuva: Virpi Myllymäki.

Nyt on aika äänestää parhaita kotiseututekoja! Liiton jäsenet nostivat ehdolle omien maakuntiensa parhaiksi kotiseututeoiksi yli 50 upeaa ehdokasta, joista esiraati valitsi maakuntien huiput. Kesän ajan jäsenet pääsevät äänestämään, mikä teko palkitaan omasta maakunnasta vuoden maakunnallisena kotiseututekona.

Vuoden maakunnalliseksi kotiseututeoksi ehdotettiin esimerkiksi useita kotiseututapahtumia, paikallista kulttuuriperintöä tallentaneita vaikuttavia hankkeita, alueen perinteisiin keskittyvää kerho- ja piiritoimintaa sekä paikallisesti tärkeiden rakennusten pelastushankkeita.

Lapsille ja nuorille suunnattuja tai heidän kanssaan toteutettuja kotiseututekoja ehdotettiin monesta maakunnasta, kuten toiminnallisia lastentapahtumia ja monenlaista kouluyhteistyötä.

Äänestys käynnissä – voittajat julkistetaan elokuussa

Äänestys on nyt alkanut ja maakunnallisia voittajia voivat äänestää Kotiseutuliiton jäsenyhteisöiden jäsenet kesän ajan 31. heinäkuuta asti. Seuraavista maakunnista ilmoitettiin yksi hyvä ehdotus, joka palkitaan. Näistä maakunnista ei ole äänestystä: Etelä-Karjala, Kainuu, Kymenlaakso ja Pohjois-Karjala.

Kaikki maakunnalliset voittajat julkaistaan elokuussa ja palkinnot luovutetaan valtakunnallisilla kotiseutupäivillä Vantaalla lauantaina 31. elokuuta Kotiseutuliiton vuosikokouksessa.

Haku maakuntien parhaista kotiseututeoista oli auki kevään ajan. Palkinnon myöntäminen on osa Kotiseutuliiton 75-vuotisjuhlavuoden ohjelmaa.

Etusivun kollaasin kuvat: Mullankaivajat ja kotiseutuun tutustuminen arkeologisin menetelmin, Juva/Etelä-Savo, Ankkurin Rantapuiston roskapihtilainaamo, Lahti/Päijät-Häme, kuva: Niko Niemi, lasten perinnetapahtuma Vasikkasavut, Lapinlahti/Pohjois-Savo, kuva Arkkitehtuuri- ja ympäristökulttuurikoulu Lastu.