Juhlalehtemme kertoo kotiseututyön merkityksestä

23.5.2024 Uutinen

Kotiseutupostin juhlanumero 2/2024 on ilmestynyt ja vapaasti luettavissa osoitteessa www.kotiseutuposti.fi.

Ensi viikonloppuna juhlitaan Kotiseutuliiton perustamisen 75-vuotissyntymäpäivää. Kotiseutuposti hyödyntää tilaisuutta ja kokoaa yhteen yhteistä ymmärrystämme kotiseututyön merkityksestä. Lämmin kiitos huolellisesti pohdituista vastauksistanne kyselyymme Miksi kotiseututyö on tärkeää? Hyödynnämme vastauksianne vuoden mittaan eri yhteyksissä.

Kysyimme kysymyksen ohellanne kotiseututoiminnassa vuosien varrella mukana olleilta henkilöiltä erilaisista kulttuuripiireistä: muun muassa tohtori Jenni Haukiolta, kirjailija Anna Kortelaiselta ja Romanifoorumin toiminnanjohtaja Allan Lindbergiltä.

Emeritusprofessori Janne Vilkunan kirjoittama Kotiseutuliiton historia julkaistaan Vantaan Kotiseutupäivillä elo-syyskuun vaihteessa. Lehdessä on esimakua teoksesta – ja Kotiseutupäivistä kiinnostavaa moninaisuutta ja ison maailman henkeä paikoin jo porisevalla Vantaalla. Vantaa on muutoinkin lehden teemaseutu. Kotiseutuaktiivi Kati Tyystjärvi kertoo vantaalaisesta kotiseututyöstä.

Vilkunan huolehtiessa yhteisestä muististamme on muun kotiseutuliikkeen katse tulevaisuudessa. Omakulman juhlalehteen kirjoitti nuori lohjalainen kotiseudun historian harrastaja Aaro Kailasmaa. Toiminnanjohtaja Teppo Ylitalo valmistelee meitä tulevaan kehitystyöhön vakuuttamalla, että maailman muutos on meille mahdollisuus.

Vinkatkaa edelleen esimerkillisestä toiminnastanne ja juttuideoistanne lehden toimitussihteeri Anna-Maija Halmeelle: etunimi.sukunimi @kotiseutuliitto.fi!