Kesäkuussa muistetaan kotiseutuliikkeen aktiiveja

20.5.2024 Uutinen

Kotiseututyötä on tehty jo vuosikymmeniä, ja siihen ovat tuoneet oman panoksensa lukuisat ihmiset eri aikoina. Tämän päivän kotiseututyö pohjaa menneiden sukupolvien työhön, mikä antaa työlle vahvan selkänojan ja vankat perinteet. Kotiseututyön aktiiveja muistetaan Kotiseutuliiton juhlavuonna erityisesti Eskon päivänä 12. kesäkuuta.

Mies seisoo mustavalkoisessa kuvassa kivisen muistimerkin vieressä, taustalla puita.
Esko Aaltonen Tammelan kotiseutupäivillä vuonna 1949. Kuva: Fennia-Kuva /
Pekka Kyytinen, Museovirasto.

Sosiologian professori Esko Aaltosella oli suuri merkitys liiton perustamisessa. Forssassa syntynyt Aaltonen oli toimelias kotiseutujen puolestapuhuja. Hän oli suuresti vaikuttamassa Suomen Kotiseutuliiton perustamiseen Tammelassa pidetyillä ensimmäisillä Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä 25.–26. toukokuuta 1949. Aaltonen myös toimi Kotiseutuliiton johdossa vuosien ajan.

Esko Aaltosen kunniaksi muistamme tänä vuonna kotiseutuliikkeen aktiiveja Eskon päivänä 12. kesäkuuta. Kotiseutuliitto muistaa kaikkia kotiseutuliikkeen menneiden aikojen aktiiveja kunniakäynnillä Hietaniemen hautausmaan Menneiden sukupolvien muistomerkille sekä Esko Aaltosen haudalle Forssaan. Lisäksi liitto kutsuu juhlakahveille aiemmat hallitusten ja valtuustojen puheenjohtajansa.

Kannustamme lämpimästi myös jäseniämme muistamaan kotiseututyön aktiiveja esimerkiksi kukkalähetyksillä jo eläköityneille aktiiveille tai edesmenneitä kunnioittavin hautausmaakäynnein. Kotiseutuliitto suosittelee, että muistamiset tehtäisiin Eskon päivänä 12. kesäkuuta tai myöhemmin juhlavuoden aikana.