Kotiseutupäiviä vietetään ensi vuonna Vantaalla

2.5.2023 Tiedote

Vantaa täyttää kaupunkina 50 vuotta 2024. Yksi Vantaan juhlavuoden päätapahtumia on 30. elokuuta – 1. syyskuuta järjestettävät Valtakunnalliset kotiseutupäivät. Tapahtuma on samalla Kotiseutuliiton oman 75-juhlavuoden huipentuma.

Vantaa-päivänä 2022 Tikkurilassa esiintyi Vantaan Viihdeorkesteri, solistina Pete Parkkonen. Kuva: Sakari Manninen.

Vantaan kaupungin kulttuurijohtaja Annukka Larkio toivottaa Kotiseutupäivien juhlaväen sydämellisesti tervetulleeksi Vantaalle: “50-vuotissynttäreitään kaupunkina viettävä Vantaa on rosoisen kaunis, historiallinen kaupunki, jonka seudullinen historia ulottuu aina kivikaudelle saakka. Vantaalla kulttuuri, julkinen taide, historia ja kulttuuritapahtumat näyttäytyvät varsinkin kesäaikana eri puolilla kaupunkia. Vantaan juhlavuoden teema ” Kotona Vantaalla” kokoaa yhteen kaikki ihmiset, mistä ikinä he ovatkaan tänne muuttaneet tai syntyneet täällä.”

Tämä on ensimmäinen kerta, kun Kotiseutupäivät järjestetään Vantaalla. Vantaan Kotiseutupäivillä halutaan nostaa esiin modernia kaupunkilaisuutta, osallisuutta ja monikulttuurisuutta – kulttuuriperinnön lisäksi.

”Haluamme tuoda tapahtumalla esiin uusia kotiseututyön tekemisen muotoja ja vahvistaa uusien kaupunkilaisten kotoutumista. On hauskaa, että tapahtumassa voidaan lisäksi juhlia samaan aikaan Vantaan ja Kotiseutuliiton merkkivuotta”, Kotiseutuliiton hallituksen puheenjohtaja Sampo Suihko sanoo.

Kotona Vantaalla

Vantaan juhlavuoden teema ja tavoitteet ovat muodostuneet monikielisen asukaskyselyn tuloksena. Kesällä 2022 kaupunkilaisilta kysyttiin: Millainen on sinun viisikymppinen Vantaasi – nyt ja tulevaisuudessa? Kysely kiinnosti vantaalaisia ja vastauksista poimittiin englanniksi tullut lausahdus: Vantaalla tuntee, että on löytänyt paikkansa maailmassa.

”Tämä ilmaisi hienosti ajatuksen, jonka soisi jokaisen tuntevan kotipaikastaan. Tästä muotoutui teemaksi Kotona Vantaalla”, kertoo juhlavuoden koordinaattori Ulla Viskari-Perttu.

Vantaa toivoo juhlavuodesta kaikkien vantaalaisten yhteistä. Asukkaita, yhteisöjä, oppilaitoksia ja yrityksiä kutsutaan osallistumaan vuoden ohjelmiston toteuttamiseen.

Juhlavuoteen huipentuu myös Vantaan kaupungin historiatoimikunnan Vantaa 50 -hanke. Hankkeessa kerätään kaupunkilaisten muistitietoa ja järjestetään historia-aiheisia tapahtumia. Juhlavuonna avataan hankkeeseen liittyvä kaupunginmuseon näyttely ja julkaistaan Vantaan 50-vuotista kaupunkihistoriaa käsittelevä juhlakirja.

Kirjassa pureudutaan Vantaan kasvun ja kehityksen erityispiirteisiin kuntapolitiikan, kaupunkisuunnittelun ja vantaalaisen arjen näkökulmasta. Juhlakirja tulee myyntiin kaupunginmuseon verkkokauppaan ja sen löytää myös Vantaan kirjastoista.

Vantaa 50 -toimituskunnan puheenjohtaja on Euroopan historian professori Laura Kolbe Helsingin yliopistosta. Muita jäseniä ovat kaupunginmuseon päällikkö Marjo Poutanen, kaupunginmuseon arkeologi Andreas Koivisto, FM Jukka Hako ja kaupunkisuunnittelujohtaja Tarja Laine.

Erinomainen tapahtuma tutustua aitoon kulttuuriperintöön vuosittain eri puolilla Suomea

Ihmisiä nurmikolla piknikillä huivi päässä. Sun Festival Vantaa.
Vantaan Sun Festivalin viettoa vuonna 2019. Kuva: Leela Johansen.

Valtakunnalliset Kotiseutupäivät on Kotiseutuliiton vuotuinen päätapahtuma, joka on järjestetty vuodesta 1949 alkaen eri puolilla Suomea. Tämän vuoden syksyllä kulttuurin suurtapahtuma järjestetään Kotkassa 8.–10. syyskuuta.

Kotiseutupäiville osallistuu tuhansia paikallisia sekä satoja kulttuurialan ammattilaisia ja -harrastajia eri puolilta Suomea. Kunnat, maakuntien liitot, yhdistykset, aluejärjestöt ja valtakunnalliset järjestöt lähettävät tapahtumaan edustajansa. Monet tulevat tapahtumaan ilman edustustehtäviä, koska se on erinomainen tapa tutustua aitoon paikalliseen kulttuuriperintöön. Tapahtuma on erittäin vahvasti myös paikallisten oma tapahtuma, mikä näkyy Kotiseutupäivien monipuolisessa ohjelmassa.