Keskustelukammareista puhtia kotiseututyöhön

20.5.2021 Uutinen

Oulun Valtakunnallisten kotiseutupäivien ohjelmaan kuuluvissa keskustelukammareissa paneudutaan kulttuuriperintöön, kestävään tapahtumakaupunkiin, tietosuoja-asioihin ja palkittujen kaupunginosien hyviin käytäntöihin. Keskustelukammarit sijoittuvat ohjelmassa perjantaihin 13.8. klo 9.30-11.30.

Keskustelukammari Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä Tuusulassa 2019.

Käsiohjelman painamisen jälkeen yksi teemoista on vaihtunut. Yhdistysten rahoitukseen ja avustushakuun liittyvä kammari on siirretty järjestettäväksi myöhemmin Kotiseutuliiton toimesta. Tilalle on tullut mahdollisuus kuulla kulttuuriperintöstrategian valmistelusta ja osallistua siihen keskustelukammarissa. Oulussa keskustellaan otsikolla Kulttuuriperintö voimavarana – alueellinen ja rajat ylittävä tasa-arvo ja yhdenvertaisuus.

Kenen kulttuuriperintö?

Demokratian ja osallisuuden kysymykset liittyvät myös yhteisen kulttuuriperintömme vaalimiseen. Keskustelukammarissa pureudutaankin alueellisen tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden näkökulmista kulttuuriperintöstrategian laadintaan. Teemaan johdattelevien alustusten lisäksi kattaukseen kuuluu paneelikeskustelua ja yleisökysymyksiä.

Tietoiskuja ja vertaisoppimista

Kestävyysajattelu on vahvasti mukana keskustelukammareiden sisällöissä. Kestävä tapahtumakaupunki -kammarissa tarkastellaan tapahtumien järjestämistä kestävien periaatteiden mukaisesti. Kotiseutuarkistojen ja -museoiden tietosuoja-asioihin saadaan asiantuntijan ohjeistusta ja neuvontaa Tietosuoja-asiat haltuun -nimisessä kammarissa.

Kaupunkipaahtimo – paukut toimintaan -kammarissa puolestaan Vuoden kaupunginosana palkittujen alueiden yhdistykset kertovat oivalluksistaan toiminnan kehittämiseksi. Keskustelukammareissa on siis tarjolla jokaiselle jotakin.

Muista ilmoittautua!

Keskustelukammareihin ilmoittaudutaan Valtakunnallisille kotiseutupäiville ilmoittautumisen yhteydessä kesäkuun loppuun mennessä. Päivien ohjelma retkineen sekä ilmoittautumislinkki löytyvät osoitteesta https://www.ouka.fi/oulu/kotiseutupaivat. Samalta sivustolta löytyy myös tietoa Oulun majoitusvaihtoehdoista.

Keskustelukammarit:

1. Kestävä tapahtumakaupunki
  2. Kaupunkipaahtimo – paukut toimintaan
  3. Kulttuuriperintö voimavarana
  4. Tietosuoja-asiat haltuun

Kammareiden kuvaukset Kotiseutupäivien verkkosivujen ohjelmassa löytyvät täältä.

Lämpimästi tervetuloa – tapaamisiin Oulussa!