Kotiseutuhyvinvointia! Kotikulma- ja kulttuuriperintövinkkejä Suomen suurimpaan etäpäivään

7.5.2020 Uutinen

Suomen suurinta etäpäivää vietetään perjantaina 8.5.2020 ja Kotiseutuliitto on täysillä mukana! Päivän aikana annetaan erityishuomiota omalle hyvinvoinnille mitä erilaisimpien poikkeusarkien keskellä. Tässäpä vinkkimme kotiseutu- ja kulttuuriperintöaiheisiin etäpäiväsisältöihin.

Villiyrteistä hyvää

Tiesitkö, että hortoilu, eli villivihannesten ja -yrttien keräily on elävää perinnettä? Kurkkaa Annalan Huvilan ystävät ry:n Anu Rannan villiyrttivinkeistä vaikka tämä voikukkatietopaketti ja tee toukokuista voikukkasimaa.

Sisällön toteuttanut Annalan Huvilan ystävät ry

Meidän JKL näyttely

Miltä näyttää yksinäisyys, ihmisten kohtaamattomuus tai eletty kaupunkitila nuorten valokuvaamana?  Tervetuloa tutustumaan Jyväskylän kaupungin Nuorten taidetyöpajan sekä Kaikkien kaupunki! -hankkeen toteuttamaan digitaaliseen valokuvanäyttelyyn!

Sisällön toteuttanut Suomen kulttuuriperintökasvatuksen seura ja Kaikkien kaupunki -hanke

Arkeologin vinkit vastuulliseen metallinetsintään

Kiinnostaako metallinetsintä? Pirkanmaan maakuntamuseon arkeologi Kirsi Luoto kertoo videolla lyhyesti metallinetsinnästä arkeologisen kulttuuriperinnön näkökulmasta ja jakaa muutaman vinkin vastuulliseen harrastamiseen.

Sisällön toteuttanut Pirkanmaan maakuntamuseo

Kotikulmakävely

Ota mukaan muistiinpanovälineet ja valokuvaamisaparaatti mukaan ja lähde tutustumaan omiin kotikulmiin aistit auki ja vailla ennakko-oletuksia. Mitä uutta huomaat?

Palstalive

Kumpparit jalkaan, kädet multaan ja punkit iholle – tämä on kokeilevaa kaupunkiviljelyä! Tule seuraamaan Palstaliveä Kotiseutuliiton Mestarit & kisällit -hankkeen Instagram-tilillä Suomen suurimpana etäpäivänä perjantaina 8.5. klo 11–11.30.

Sisällön toteuttanut Kotiseutuliitto ja Mestarit & kisällit -hanke

Kulttuuriperinnön kuvakollaasi

Tuttujen paikkojen muisteleminen auttaa lähestymään omaa kulttuuriperintöä konkreettisella tavalla. Se myös auttaa viemään huomion itselle tärkeisiin asioihin ja tuo sitä kautta hyvää mieltä. Tee kulttuuriperinnön kuvakollaasi sinulle merkityksellisistä paikoista.

Sisällön toteuttanut Museovirasto

Fokus Uusimaa – kilpailukyky

Miten kilpailukykyä vaalitaan koronamyllerryksessä? Mitä vastuullinen kilpailukyky tarkoittaa kulttuurityön näkökulmasta? Mikko Kuustosen vieraana Facebook-livessä klo 15 viestintäyrittäjä ja tietokirjailija Unna Lehtipuu sekä näyttelijä ja Red Carpet -elokuvafestivaalin perustaja Antti Luusuaniemi.

Sisällön toteuttanut Uudenmaan liitto

Luontobingo

Nyt lähdetään koko perheen voimin ulos pelaamaan Suomen Ladun Luntobingoa!

Sisällön toteuttanut Suomen Latu

19 vinkkiä etäisovanhemmuuteen

Nappaa talteen 19 vinkkiä etäisovanhemmalle yhteydenpitoon lastenlasten kanssa. Olit sitten oppinut tai täysi amatööri digitaalisten yhteydenpitokeinojen edessä, tästä löytyy jotain juuri sinulle!

Sisällön toteuttanut Kotiseutuliiton Mestarit & kisällit -hanke

Lähiympäristön aarteet tutuksi

Etäilyn tauolla kannattaa suunnata tutustumaan johonkin lähiseudun vielä tutkimattomaan kohteeseen. Lapsetkin kiinnostuvat historiasta, kun siitä kertoo heille sopivissa annoksissa paikan päällä. Näillä neuvoilla aarrejahtiin!

Sisällön toteuttanut Euroopan kulttuuriympäristöpäivät

Oman elävän perinnön aikajana

Elävän perinnön aikajana voi auttaa hahmottamaan ja ymmärtämään laajempiakin yhteiskunnallisia muutoksia sekä tutustumaan syvällisemmin itselle tärkeisiin perinteisiin. Tämä tehtävä sopii vauvasta vaariin ja erityisen hyvin eri sukupolvien väliseksi yhteistehtäväksi.

Sisällön toteuttanut Museovirasto

Kurkkaa kaikki vinkit etäilyyn ja kotoiluun täältä ja jaa oma etäpäiväsi somessa aihetunnisteella #suomensuurinetäpäivä

Valmiita somekuvia löydät täältä.

Mukavaa Suomen suurinta etäpäivää ihan kaikille!