Kotiseutuliiton valtuustossa uusia henkilöitä

8.8.2014 Tiedote

Suomen Kotiseutuliiton valtuustoon valittiin viisi uutta henkilöä liiton vuosikokouksessa, joka pidettiin Hämeenlinnan Valtakunnallisten kotiseutupäivien yhteydessä Aulangolla perjantaina 8. elokuuta.

Uudenmaan edustajaksi valittiin askolalainen kansatieteilijä, FM Elisa Jäntti, Keski-Pohjanmaan edustajaksi kokkolalainen maakunta-amanuenssi Pirkko Järvelä, Pohjois-Pohjanmaan edustajaksi nivalalainen toiminnanjohtaja Hanna Järviluoma, Pohjanmaalta vaasalainen rakennusinsinööri Juha Ossi ja Lapista kemiläinen intendentti Helka Savikuja.

Jatkokaudelle valittiin Etelä-Karjalan edustajaksi lappeenrantalainen käsityöläinen Anne-Maija Laukas, Kanta-Hämeestä janakkalalainen yrittäjä Elisa Göös, Keski-Suomesta jyväskyläläinen maakuntamuseon johtaja Heli-Maija Voutilainen, Kymenlaaksosta valkealalainen kotiseutuneuvos Erkki Sillanpää, Päijät-Hämeestä lahtelainen rehtori Martti K. Lehto, Uudeltamaalta helsinkiläiset FM Tuula Salo ja varatuomari Veijo Lehto sekä Varsinais-Suomesta turkulainen kotiseutuneuvos Markku Monnonen.

Asiantuntijajäseninä jatkamaan valittiin turkulainen professori Helena Ruotsala ja helsinkiläinen Kuntaliiton erityisasiantuntija Ditte Winqvist.

Maakuntien ehdokkaat valitaan maakunnallisissa kokouksissa

Valtuusto koostuu maakuntien edustajista ja asiantuntijaedustajista. Maakuntien ehdokkaat valitaan maakunnallisissa kotiseututapaamisissa keväällä ja alkukesästä, ja lopullisen päätöksen tekee Kotiseutuliiton vuosikokous vaalivaliokunnan esityksen pohjalta. Valtuustossa on kaikkiaan 30 henkilöä, joista puolet on vuosittain erovuorossa.

Suomen Kotiseutuliitto on kotiseutu- ja kulttuuriperintötyön keskusjärjestö, joka edistää moniarvoista suomalaista kotiseututyötä paikallisiin lähtökohtiin pohjautuen. Liiton jäseninä on 680 kotiseutu- ja kaupunginosayhdistystä, lukuisia alueellisia kotiseutujärjestöjä, kaikki maakuntien liitot, 105 Suomen kuntaa sekä valtakunnallisia järjestöjä.

Jokakesäiset Valtakunnalliset kotiseutupäivät on Suomen Kotiseutuliiton ja kotiseututoiminnan vuoden huipentuma ja päätapahtuma. Vuoden 2015 Valtakunnallisia kotiseutupäiviä vietetään Espoossa.

Luettelo kaikista valtuuston jäsenistä päivitetään mahdollisimman pian sivulle http://www.kotiseutuliitto.fi/liitto-jarjestona/organisaatio/valtuusto.

Vaalivaliokunnan puheenjohtaja Raimo Joronen puh. 040 577 4045

Suomen Kotiseutuliiton (valtuuston) puheenjohtaja Janne Vilkuna puh. 040 554 3569

Päivien ohjelma on julkaistu osoitteessa www.hame.fi/kotiseutupaivat2014.

Kotiseutupäivien tapahtumia ja uutisia voi seurata Facebookissa osoitteessa https://www.facebook.com/Kotiseutuliitto ja Twitterissä https://twitter.com/Kotiseutuliitto sekä liiton nettisivuilla www.kotiseutuliitto.fi.

Apunanne myös liiton viestintäpäällikkö Anna-Maija Halme etunimi.sukunimi@kotiseutuliitto.fi.