20 miljoonaa eurooppalaista juhlii kulttuuriympäristöään

10.7.2017 Tiedote

Suomen Kotiseutuliiton tiedote

Suomessa innostutaan luonnosta, syödään yhdessä ja järjestetään kilpailu lapsille ja nuorille

Euroopan kulttuuriympäristöpäivät on 50 Euroopan maan yhteinen ohjelma. Vuositeema Luontoon yhdessä innostaa paljon suomalaisia mukaan.

Euroopan kulttuuriympäristöpäiville osallistuu vuosittain 20 miljoonaa ihmistä

Euroopan kulttuuriympäristöpäivillä noin 20 miljoonaa ihmistä 50 maassa osallistuu kymmeniin tuhansiin paikallisten järjestäjien tapahtumiin. Suomessa järjestetään yleensä vuosittain noin 200 tapahtumaa. Luontoteema, uudet yhteistyökumppanit ja itsenäisyyden juhlavuosi ovat innostaneet mukaan poikkeuksellisen paljon uusia tapahtumanjärjestäjiä ja näyttää, että tapahtumien määrässä tehdään tänä vuonna ennätys.

Kulttuuriympäristöpäivien tarkoituksena on huomata lähiympäristön arvot ja nähdä kulttuuriympäristö voimavarana ja hyvinvoinnin lähteenä. Teemavuodet ovat yhteisiä kaikille maille ja Euroopassa juhlitaan koko vuosi teemalla Heritage and Nature. Päiviä vietetään Euroopan neuvoston ja Euroopan komission aloitteesta. Suomessa kulttuuriympäristöpäiviä koordinoivat ympäristöministeriö, Suomen Kotiseutuliitto, Museovirasto, Opetushallitus ja Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura ry.

Luontoon yhdessä -teema innostaa suomalaisia

Kuka tahansa voi järjestää tapahtuman kulttuuriympäristöpäiville ja tapahtumanjärjestäjille tarjolla on avuksi tapahtumaideoita. European Heritage Days -ohjelman julkaisema 101 tapahtumaideaa ehdottaa muun muassa luontovalokuvauskilpailua, luontorunoiltaa ja lajitunnistustuokiota. Kotimaiset Luontoon yhdessä -aakkoset vinkkaavat vieraslajitalkoista, villiyrteistä ja kaupunkiviljelystä.

Suomessa maan itsenäisyyden juhlavuosi on mitä parhain aika juhlistaa luontosuhdettamme – satavuotiaan Suomen luonto on meille monelle luovuuden lähde, virkistymisen paikka ja jopa identiteetin rakennusaine. Miltei kaikki luontokohteet ovat kulttuuriympäristöä, joissa näkyy tavalla tai toisella ihmisen toiminnan vaikutus. Luontoon yhdessä -teemaan ovatkin Suomessa tarttuneet monet tapahtumanjärjestäjät ja mukaan ilmoitetuissa tapahtumissa esillä ovat esimerkiksi maisema ja luonto taiteen inspiraationa, ympäristötaide, luonnonmuistomerkit, kansallispuistot, luonnonsuojelualueet, geokätköily ja luontoon liittyvät elinkeinot.

Suomen tapahtumakalenterin lisäksi mukaan ilmoitetut tapahtumat saavat Euroopan laajuista huomiota kansainvälisellä sivustolla. Euroopassa on myös huomattu suomalaisten aktiivisuus ja uutisoitu suomalaisten tapahtumaideoista.

Suomen luonto saa oman liputuspäivän – kulttuuriympäristöpäivät alkavat siitä

Suomessa Euroopan kulttuuriympäristöpäivät tekevät vuositeeman tiimoilta yhteistyötä Suomen Luonnon päivät -hankkeen kanssa. Järjestämme yhteisiä tapahtumia, teemme viestintäyhteistyötä ja myös tapahtumien ajankohdat on sidottu toisiinsa. Suomi on maailman ensimmäinen maa, jonka luonto saa oman liputuspäivän. Suomen luonnon päivästä 26.8. alkaa tänä vuonna myös kulttuuriympäristöpäivien pääajankohta, jatkuen yli kaksi viikkoa syyskuun toiseen viikonloppuun 10.9. saakka.

Suomessa kulttuuriympäristöpäivät toteuttavat YK:n kestävän kehityksen toimintaohjelmaa ja kannustavat syömään yhdessä

Suomessa YK:n Kestävän kehityksen toimintaohjelmaa toteutetaan yhteiskuntasitoumuksella. Sitoumus on julkinen lupaus toimia ympäristön puolesta ja sen voi tehdä myös kulttuuriympäristöstä. Kulttuuriympäristöpäivien tapahtumista on tehty jo useita kulttuuriympäristösitoumuksia. Sitoumuksiin voi tutustua sivustolla sitoumus2050.fi.

Kulttuuriympäristöpäiviä voi viettää yleisötapahtumissa, mutta myös syömällä yhdessä läheistensä kanssa. Tänä vuonna tapahtumien rinnalle nostetaan näkyvästi esiin mahdollisuus osallistua tapahtumakokonaisuuteen matalalla kynnyksellä myös omin päin. Kulttuuriympäristöpäivät ja Syödään yhdessä -hanke kutsuvat viettämään kulttuuriympäristöpäiviä yhteisiin ruokapöytiin ja avaavat somekeskustelun kulttuuriympäristön ja yhdessä syömisen merkityksestä. Euroopan kulttuuriympäristöpäivien työryhmä teki kulttuuriympäristösitoumuksen, jossa se haastaa kaikki ihmiset osallistumaan Syödään yhdessä kaiken maailman maisemissa -tapahtumaan 26.8.-10.9.2017.

Kilpailu kannustaa lapset ja nuoret tutkimaan lähiympäristöään

Osana kulttuuriympäristöpäiviä järjestetään Kulttuuriympäristön tekijät -kilpailu, jonka tarkoitus on innostaa lapsia ja nuoria vaikuttamaan kulttuuriympäristöön nyt ja tulevaisuudessa. Kilpailutehtävänä on etsiä luonnosta paikka tai alue, jolla on kiinnostava tarina sekä kertoa se koko Euroopalle. Kilpailuaika on 9.2.2017–10.1.2018 ja voittanut ryhmä palkitaan 500 eurolla.

Suomalainen idea innostaa lapsia ja nuoria mukaan kulttuuriympäristöpäiville kilpailun avulla on kopioitu useaan Euroopan maahan.

www.kulttuuriymparistopaivat.fi
Twitter: @HeritageDaysFI
Facebook: www.facebook.com/EHDFinland
www.europeanheritagedays.com

• Kaikki tapahtumat: www.kulttuuirymparistopaivat.fi/tapahtumat
• Tapahtumaideat: 101 tapahtumaideaa ja Luontoon yhdessä -aakkoset
• Syödään yhdessä kaiken maailman maisemissa:
bit.ly/syodaanmaisemissa
• Kulttuuriympäristöpäivien työryhmän kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumus: Syömällä yhdessä lisäämme yhteisöllisyyttä ja teemme kestäviä valintoja
• Kulttuuriympäristön tekijät -kilpailu: Luontoon yhdessä 2017

Sini Hirvonen, suunnittelija, Euroopan kulttuuriympäristöpäivien koordinaattori, Suomen Kotiseutuliitto
sini.hirvonen@kotiseutuliitto.fi
(Lomalla 14.7.-7.8., jona aikana tapahtumien hyväksyminen kalenterin tauolla.)