Seurantalolla-valokuvateos

30,00 45,00

Poista
Osasto:

Seurantalot kuuluvat suomalaiseen maisemaan – myös mielenmaisemaan. Kunnianosoituksena satavuotiaalle Suomelle ja sen aktiivisille kansalaisille Suomen Kotiseutuliitto on julkaissut Tuomas Uusheimon Seurantalolla-valokuvateoksen.

Valokuvaaja ja arkkitehti Tuomas Uusheimo on seitsemän vuoden ajan valokuvannut seurantaloja ympäri Suomea. Hänen kuvissaan näkyvät rakennukset ja tilat mutta myös kaikkien niiden ihmisten jälki, jotka ovat vuosien ja vuosikymmenten aikana eläneet, iloinneet, surreet, suunnitelleet ja toimineet tiloissa. Viirit hyllyillä, usko parempaan maailmaan, kulumat hirsissä, nauru kanttiinissa, tuolipinot nurkissa, jäähtyneen kamiinan tuoksu ja narikkaan unohtunut lippalakki kertovat seurantalon tarinaa edelleen.

Uusheimon kuvien ohella tarinaa kertovat rakennustutkija, arkkitehti Johanna Hakasen essee seurantalojen historiasta ja toimittaja Marja Hakolantuokiokuvat taloissa nykyään toimivista ihmisistä. Kirjan suunnittelussa ovat olleet mukana FM Sanna Käyhkö ja FM Marianne Parvinen Suomen Kotiseutuliitosta.

Kirja on kunnianosoitus suomalaiselle vapaaehtoisuudelle, talkoolaisuudelle ja seuratoiminnalle, samalla kun se on asiantunteva katsaus seurantaloarkkitehtuurin historiaan. Kirja sopii jokaiselle, jolle jokin seurantalo on joskus ollut tärkeä.

Seurantalolla

Tekijät: