Kotiseutuarkistojen tietosuojakoulutus, Turku

Vuonna 2018 voimaan tullut EU:n tietosuoja-asetus ja 2019 voimaan tullut tietosuojalaki ovat tuoneet uusia haasteita arkistoille. Kotiseutuliiton koulutuksessa käydään läpi kotiseutuarkistojen roolia, tietosuojalainsäädäntöä sekä sen vaatimuksia kotiseutuarkistoille ja arkistojen järjestämiselle.

Turun tietosuojakoulutus alkaa perjantai-iltana 17.9. ja koulutus jatkuu lauantaina 18.9., tarkempi ohjelma alla. Koulutukseen on mahdollista ilmoittautua paikan päälle Brinkkalan tiloihin tai osallistua siihen etänä Teams-ohjelman välityksellä. Osallistumiseen Brinkkalassa on rajallinen paikkamäärä. Mikäli tilanne niin vaatii, voidaan koulutus myös muuttaa kokonaan etäkoulutukseksi. Vahvistamme tämän viimeistään viikkoa ennen koulutusta.

Huomaathan, että Brinkkalan koulutussali sijaitsee toisessa kerroksessa, eikä ole esteetön. Esteetöntä osallistumista tarvitseva voi osallistua koulutukseen etänä tai ilmoittautua elokuun lopulla Tampereella Museokeskus Vapriikissa järjestettävään koulutukseen.

Koulutuksen osallistumismaksu on 50 euroa osallistujalta paikan päällä, sis. kahvit sekä lounas lauantaina. Etäosallistumisen osallistumismaksu on 20 euroa. Osallistumislasku lähetetään viimeistään viikkoa ennen tapahtumaa, kun koulutuksen järjestämistapa varmistuu. Koulutuksen osallistujat saavat sähköiset koulutusaineistot ennen koulutuksen alkamista.

Koulutus toteutetaan yhteistyössä Kansallisarkiston ja Turun museokeskuksen kanssa. Koulutusta rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö.

OHJELMA

Perjantai 17.9. klo 17.30–19.30, paikka: Vihreä Sali, Brinkkala, 2.krs, Turku (os. Vanha Suurtori 3) Huom! Tila ei esteetön.

Klo 17.00–17.30 Lähiopetuksessa kahvia tarjolla – etäopetuksessa mahdollisuus tekniikkatestiin

Klo 17.30–18.00 Koulutuksen avaus, kulttuuriperintö ja paikallistoimijoiden merkitys – koordinaattori Jonina Vaahtolammi, Suomen Kotiseutuliitto

Klo 18.00–19.30 Oikeus muistaa ja tulla muistetuksi, perustietoa kotiseutuarkistoista – johtaja Vuokko Joki, Kansallisarkisto

Lauantai 18.9. klo 09.30–15.30, paikka: Vihreä Sali, Brinkkala, 2.krs, Turku (os. Vanha Suurtori 3) Huom! Tila ei esteetön.

Klo 09.30–12.00 Tietosuoja ja kotiseutuarkistot, kotiseutuarkiston ylläpitäjän velvoitteet ja toiminnan lakiperuste – johtaja Vuokko Joki, Kansallisarkisto (sis. taukoja)

Klo 12.00–12.45 Lounastauko, lähiopetuksessa salaattilounas

Klo 12.45–14.00 Aineiston hankinta, järjestäminen ja kuvailu – johtaja Vuokko Joki, Kansallisarkisto

Klo 14.00–14.15 Tauko