Kotiseutuarkistojen tietosuojakoulutus, Tampere

Vuonna 2018 voimaan tullut EU:n tietosuoja-asetus ja 2019 voimaan tullut tietosuojalaki ovat tuoneet uusia haasteita arkistoille. Kotiseutuliiton koulutuksessa käydään läpi kotiseutuarkistojen roolia, tietosuojalainsäädäntöä sekä sen vaatimuksia kotiseutuarkistoille ja arkistojen järjestämiselle.

Tampereen tietosuojakoulutus alkaa perjantai-iltana 27.8. ja koulutus jatkuu lauantaina 28.8., tarkempi ohjelma alla. Koulutukseen on mahdollista ilmoittautua paikan päälle Museokeskus Vapriikin tiloihin tai osallistua siihen etänä Teams-ohjelman välityksellä. Osallistumiseen Vapriikissa on rajallinen paikkamäärä. Mikäli tilanne niin vaatii, voidaan koulutus myös muuttaa kokonaan etäkoulutukseksi. Vahvistamme tämän viimeistään viikkoa ennen koulutusta.

Koulutuksen osallistumismaksu on 50 euroa paikan päällä, sis. kahvit sekä lounas lauantaina. Etäosallistumisen osallistumismaksu on 20 euroa. Osallistumislasku lähetetään viimeistään viikkoa ennen tapahtumaa, kun koulutuksen järjestämistapa varmistuu. Koulutukseen osallistujat saavat sähköiset koulutusaineistot ennen koulutuksen alkamista.

Koulutus toteutetaan yhteistyössä Kansallisarkiston ja Pirkanmaan maakuntamuseon kanssa. Koulutusta rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö.

OHJELMA

Perjantai 27.8. klo 17.30–19.30, paikka: Museokeskus Vapriikki, Tampere (os. Alaverstaanraitti 5) ja Teams-ympäristö

Klo 17.00–17.30 Lähiopetuksessa kahvia tarjolla – etäopetuksessa mahdollisuus tekniikkatestiin

Klo 17.30–18.00 Koulutuksen avaus, kulttuuriperintö ja paikallistoimijoiden merkitys – koordinaattori Jonina Vaahtolammi, Suomen Kotiseutuliitto