Kotiseutuarkistojen tietosuojakoulutus, Etelä- ja Keski-Pohjanmaa sekä Pohjanmaa

Vuonna 2018 voimaan tullut EU:n tietosuoja-asetus ja 2019 voimaan tullut kansallinen tietosuojalaki ovat tuoneet uusia haasteita arkistoille. Kotiseutuliiton koulutuksessa käydään läpi kotiseutuarkistojen roolia, tietosuojalainsäädäntöä sekä sen vaatimuksia kotiseutuarkistoille ja arkistojen järjestämiselle.

Kevään ensimmäinen tietosuojakoulutus alkaa perjantai-iltana 1.4. ja koulutus jatkuu lauantaina 2.4., tarkempi ohjelma alla. Koulutus järjestetään etänä Teams-alustalla. Koulutus on suunnattu erityisesti Etelä- ja Keski-Pohjanmaan sekä Pohjanmaan kotiseutuarkistoille ja paikallismuseoille, mutta myös lähialueilta voi osallistua.

Koulutuksen osallistumismaksu on 20 euroa. Koulutukseen osallistujat saavat sähköiset koulutusaineistot sekä osallistumislinkit ja -ohjeet ennen koulutuksen alkamista.

Koulutus toteutetaan yhteistyössä Kansallisarkiston ja alueellisten vastuumuseoiden kanssa. Koulutusta rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö.

OHJELMA

Perjantai 1.4. klo 17.30–19.30, paikka: Teams-ympäristö

Klo 17.00–17.30 Mahdollisuus tekniikkatestiin

Klo 17.30–18.00 Koulutuksen avaus, kulttuuriperintö ja paikallistoimijoiden merkitys – Suomen Kotiseutuliitto