Keski-Suomen koulutus paikallismuseonhoitajille

Kesäkuussa 2019 koulutus paikallismuseonhoitajille järjestetään Jyväskylässä. Koulutus tarjoaa eväitä paikallismuseon hoitamiseen, keinoja oman museon kehittämiseen sekä innostusta ja vertaistukea muilta paikallismuseotoimijoilta.

Koulutukseen voivat osallistua sekä vapaaehtoistoimijat että virkatyönään paikallismuseoasioita hoitavat Keski-Suomesta. Koulutus vahvistaa ja jakaa olemassa olevaa osaamista ja onnistumisia sekä innostaa jatkamaan omaa vapaaehtoistyötä.

Koulutuksessa käydään läpi paikallismuseoiden roolia ja mahdollisuuksia, kokoelmien hoitoa, näyttelyiden rakentamista, yleisötyötä sekä viestintää ja markkinointia. Kouluttajina toimivat museoalan asiantuntijat Suomen Kotiseutuliitosta ja alueen maakuntamuseosta.

Koulutuksen järjestää Suomen Kotiseutuliitto yhdessä Keski-Suomen maakuntamuseon kanssa. Kolmepäiväinen koulutus järjestetään Suomen käsityön museon tiloissa. Koulutuspäivien välillä tehdään oman museon kehittämiseen liittyvä oppimistehtävä.

Koulutus maksaa 60 euroa museolta, ja koulutukseen voi osallistua 1-2 henkilöä jokaisesta museosta ilmoittautumistilanteen mukaan. Osallistumismaksu kattaa koulutuksen materiaalit sekä ohjelmassa mainitut tarjoilut. Koulutukseen mahtuu mukaan noin 20 osallistujaa. Koulutuksesta saa osallistumistodistuksen. Koulutus toteutetaan opetus- ja kulttuuriministeriön tuella.

Ilmoittautuminen on päättynyt, tiedustele vapaita paikkoja koulutuksen suunnittelijalta.

Lisätietoja koulutuksen suunnittelijalta, jonina.vaahtolammi ( at ) kotiseutuliitto.fi

OHJELMA

Paikallismuseot, kokoelmat ja museoturvallisuus
Perjantai 7.6. klo 10.00-16.30, paikka: Luentotila, Suomen käsityön museo, Jyväskylä (os. Kauppakatu 25)