Koko Suomen nuorten kuvat

Koko Suomen kuvat -kampanja haastaa koululaiset ja opiskelijat mukaan jakamaan kuvia kotikulmien tai kotimaan kulttuuriperintökohteista.

Jos et pääse hyvien kohteiden äärelle, niin kaiva esille kuva-arkistojen aarteet ja parhaat lomareissumuistot! Palkintojakin on jaossa. Kampanjassa ei ole ikärajaa.

Kannustamme kouluja ja oppilaitoksia osallistumaan kampanjaan esimerkiksi Eurooppa-viikon (4.–9.5.) tai Euroopan kulttuuriympäristöpäivien pääviikon (7.–13.9.) aikana! Kampanja soveltuu innostavaksi etätehtäväksi vaikkapa historian, maantieteen, kuvataiteen, äidinkielen, uskonnon tai kielten oppitunneille.

Mikä kotikulmilla ilahduttaa? Muisteletko lapsuuden tai vaikka viime kesän maisemia, ruokien tuoksuja tai retkiä eri puolille Suomea? Mikä Suomessa on sinulle parasta ja kauneinta? Mikä olisi toisin, jos kotikulmiesi kohde ei sijaitsisikaan Euroopassa?

Etsi muistojesi helmet, vanhat valokuvat, viimeisimmät lomakuvat tai käy mahdollisuuksiesi mukaan kuvaamassa kotikulmien kohteita! Voit osallistua kotisohvalta, kävelykierrokselta, arkistojen aarteita jakamalla tai vaikka aihetta koskevilla piirroksilla. Kuvan ei tarvitse olla otettu nyt – tärkeintä on itse kohde!

Ohjeet osallistumiseen:

1. Mieti kulttuuriperintöä. Mitä tulee mieleesi? Onko se rakennus, maisema, tanssi tai ruoka? Mieti, mikä perinnössä on eurooppalaista tai mikä olisi toisin, jos kohde ei sijaitsisikaan Euroopassa?
  2. Etsi itse ottamasi tai omistamasi valokuva kohteesta. Voit myös piirtää kohteen tai muutoin esitellä sen kuvan keinoin.
  3. Jaa kuvasi kaikille kuvatekstin kera! Kuvatekstissä voit esitellä kohteen ja sen sijainnin, ja halutessasi kertoa, mitä eurooppalaista kohteessa havaitsit. Ohje jakamiseen alla.

Voit jakaa kuvan kahdella tavalla:

• Instagramissa. Jos tilisi on julkinen ja käytät aihetunnisteita #finherita ja #kulttuuriperintötunnus, niin me löydämme kuvasi ja jaamme sen edelleen.
  • Lähettämällä kuvan, kuvatekstin ja tekijätiedot meille sähköpostitse erp@kotiseutuliitto.fi, niin me jaamme sen Instagramissa! (Yksi kuva + tarina / sähköposti)

Kuvat julkaistaan www.instagram.com/finherita -tilillä.

Tykätyimmille kuville lähetämme kirjapalkintoja! Kilpailuun lähetettyjä kuvia voidaan käyttää Euroopan kulttuuriperintötunnukseen liittyvässä viestinnässä.

Pohdi vaikka näitä teemoja:

• mikä kohteessa on erityisen eurooppalaista
  • symboloiko kohde eurooppalaisia arvoja, kuten vapautta, demokratiaa, tasa-arvoa ja ihmisoikeuksia
  • miten historian käännekohdat liittyvät valitsemaasi kohteeseen tai jopa näkyvät siellä
  • entä nykyisen Euroopan alueen haasteet, kuten ilmastonmuutos, voisiko paikalla olla jokin rooli niiden ratkaisemisessa
  • mikä olisi toisin, jos paikka ei sijaitsisi Euroopassa

Kampanja-aika: 4.5.-13.9.2020. Kampanja huipentuu Euroopan kulttuuriympäristöpäivien pääviikolla syyskuussa!

Suomen eri kulttuuriperintökohteilla on vuonna 2021 ensi kertaa mahdollisuus hakea Euroopan kulttuuriperintötunnusta. Siksi kutsumme kaikki yhdessä pohtimaan, mikä omassa kulttuuriperintökohteessasi on eurooppalaista! Ja jos juuri sinä saisit päättää, niin mille kohteelle antaisit Euroopan kulttuuriperintötunnuksen?

>> Kampanjan pääsivulle

Kansainvälistä Eurooppa-päivää vietetään lauantaina 9.5., mutta eurooppalaisuus näkyy koko viikon mittaan.

Kampanja tekee tunnetuksi Euroopan kulttuuriperintötunnusta ja on osa Euroopan kulttuuriympäristöpäivien ohjelmaa.

Instasta poimittua: