Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

• Tämä tapahtuma on mennyt.

Kuoreen lippoaminen eli kutupyynti

4.5.2023 klo 22:00 - 10.5.2023 klo 02:00

Kalastamiseen kalastonhoitomaksu.
Kutu aluillaan 3. toukokuuta 2023 Valokuvaaja Riikka Linjama

Öisin klo 22-02 välillä on mahdollista pyytää kuoretta tiheäsilmäisellä haavilla tai tarkoitukseen kehitetyllä jäykemmällä lipolla tai liipillä rannasta pyytäen.

Ruokaa kalasta laittaakseen, niitä ei tarvitse käsitellä, perata tai muuten puleerata, vaan siitä suoraan pannulle tai jauhotettuina tai oluttaikinan kanssa friteeraukseen, siansilavan tai muun rasvan kanssa kuorekukoksi tai sipulin, mausteiden ja tomaatin/ketsupin kanssa purkkikalaksi.

Aikoinaan on Pielisjoen rannalla ollut tähän aikaan iltaisin suorastaan markkinatouhut, kun on samalla kuoretta paistettu ja muutkin helppoheikit ovat oivaltaneet hyvän markkinapaikan. Pyytäjillä kun on hyvin usein vähän kylmä rannalla hytistessään vaikka kalaa tulisikin, niin kyllä varmasti myös kahvilla ja makkaralla on ollut menekkiä.

Perinne on ollut vuosikausia hiljainen, muutamien kalastajien käsissä ja vanhempien ihmisten muistoissa, mutta viime vuosina Sanaratas on pyrkinyt tuomaan tätä monimuotoista kulttuuriperintoä esiin ja antamaan sille uuden elämän.

Tunnelma rannassa on upea: hämärtyvässä illassa kuuluu veden loiske, kun lippoa nostetaan ja lasketaan, ihmiset juttelevat ja miettivät, mitä kaikkea tulevat kalan kanssa tekemään. Kalastaminen on myös hyvin helppoa, joten se sopii kaikenikäisille. Kalastamiseen on 18-64-vuotiaiden maksettava kalastonhoitomaksu.

Tapahtuman järjestää luonto vuosittain haluamanaan aikana, mutta tänä vuonna näyttäisi olevan, että 4.-10.5. oisi yön pimeinä tunteina jälleen mahdollista kuoretta pyytää.

Sanaratas ry pyrkii lisäämään Omavaraisuustieto kiertoon -hankkeessaan tietoa kuoreen noususta, jotta mahdollisimman moni voisi kokea tämän ja hankkia paikallista ruokaa eettisesti ja helposti kaupungin omasta rannasta.

Tiedot

Alkaa: