Tabula gratulatoria – onnittele 70-vuotiasta Suomen Kotiseutuliittoa!

Uutinen

Suomen Kotiseutuliitto täyttää ensi vuonna pyöreät 70 vuotta ja julkaisee sen kunniaksi juhlavuosikirjan, joka käsittelee kotiseutuliikettä osana suomalaisen kansalaisyhteiskunnan historiaa – ja tulevaisuutta. Perinteitä kunnioittaen keräämme nyt nimiä tabula gratulatoriaan, eli onnittelijoiden listaan.

Tabula gratulatoriassa yksityishenkilöt ja yhteisöt voivat onnitella 70-vuotiasta liittoa. Tabula gratulatoria julkaistaan teoksessa, joten onnentoivotus jää elämään historiankirjoitukseen.

Yksityishenkilö pääsee onnittelijoiden listalle vähintään 50 euron lahjoituksella, yhdistys vähintään 80 euron lahjoituksella ja muu yhteisö vähintään 100 euron lahjoituksella. Lahjoitukset käytetään juhlavuoden sisältöjen esillä pitämiseen ja tallentamiseen.

• Tabula gratulatoria sulkeutuu 15.4.2019
  • Juhlakirja ilmestyy heinäkuussa 2019
  • Juhlakirja postitetaan kaikille onnittelijoille

Toimita meille tieto, että haluat olla onnittelemassa, niin saat maksu- ja muut tiedot: toimisto@kotiseutuliitto.fi tai puhelimitse puh. (09) 612 6320. Voit myös toimia seuraavien ohjeiden mukaan:

1. Lahjoita haluamasi summa Kotiseutuliiton tilille: Nordea FI60 1270 3000 0511 56. Kirjoita viestikenttään esimerkiksi Onnittelut Kotiseutuliitolle.

• yksityishenkilö pääsee onnittelijoiden listalle vähintään 50 € lahjoituksella,
  • yhdistys vähintään 80 € lahjoituksella ja
  • muu yhteisö vähintään 100 € lahjoituksella.

2. Kerro meille lahjoittamasi summa, osoite johon kirja toimitetaan sekä tabula gratulatoriassa eli onnittelijoiden listassa julkistettava nimi. Nimi voi olla joko onnittelevan yksityishenkilön nimi ja arvo/ammatti, tai onnittelevan yhteisön virallinen nimi.

Lämmin kiitos kaikille!

Taustaa: Kotiseutuliiton juhlavuosi 2019

Vireä 70-vuotias Kotiseutuliitto on yli 120-vuotiaan kotiseutuliikkeen keskusjärjestö ja maamme suurin kulttuurialan kansalaisjärjestö. Liitto ja sen toiminta on alusta saakka ollut keskeinen osa suomalaisen kansalaisyhteiskunnan syntyä ja kehitystä.

Juhlavuonna pohditaan mm. miten muuttuva kotiseutu, muuttoliikkeet ja kansalaisyhteiskunnan kehitys vaikuttavat kotiseututyöhön? Miten uudistuva kotiseututyö voi toimia kansalaisvaikuttamisen alustana? Miten voimme vaikuttaa osallisuuteen tai kansalaisten tasavertaisiin vaikuttamismahdollisuuksiin?

Historiatietoisuuden lisäksi liiton katse on voimakkaasti tulevaisuudessa. Luomme skenaarioita siitä, mikä on kotiseututyön tulevaisuus ja miten paikallinen kulttuuriperintö pysyy elävänä jatkossakin. Huomioimme erityisesti lapset ja nuoret.

Julkaisun lisäksi järjestämme myös kaksi seminaaria, joista toinen on toukokuussa 2019 Tammelassa käsitellen kotiseututyötä osana kansalaisyhteiskuntaa ja toinen elokuussa 2019 Tuusulassa keskittyen kulttuuriin eri näkökulmista.

Lisätietoa liiton juhlavuodesta ja sen sisällöistä sivuillamme: kotiseutuliitto.fi/toiminta/kotiseutuliiton-juhlavuosi-2019

toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo
Suomen Kotiseutuliitto
riitta.vanhatalo@kotiseutuliitto.fi
puh. 040 733 7033

Suomen Kotiseutuliitto on kotiseututyön keskusjärjestö ja yksi maamme suurimmista kansalaisjärjestöistä. Liiton keskustoimisto, 15 aluejärjestöä ja noin 750 jäsenyhdistystä ympäri Suomen tarjoavat yli 150 000 paikallistoimijalle näköalapaikan paikalliskulttuuriin sekä vaikuttamisen ja osallistumisen mahdollisuuksia. Liiton jäsenistöön kuuluu myös 100 kuntaa ja kaikki maakuntien liitot, mikä takaa paitsi alueellisen kattavuuden myös joustavan tiedonkulun ja lukuisat yhteistyömahdollisuudet hallinnon ja ruohonjuuritason toimijoiden välillä. Kotiseutuliitto vastaa myös seurantalojen korjausavustuksen jaosta ja tarjoaa asiantuntija-apua seurantalojen korjauksiin liittyvissä kysymyksissä.