Uutiskirje Hilja

Hilja kertoo paikallisuuden kuulumiset!

Hilja-uutiskirje kokoaa tiivistettyyn muotoon Kotiseutuliiton ja kotiseututyön ajankohtaiset asiat: Hilja sisältää tietoa tilaisuuksista, avustuksista ja palkinnoista sekä liiton jäsentoiminnasta, palveluista ja edunvalvontatyöstä. Hilja lähetetään sähköpostitse noin kerran kuussa. Jos haluat tilata Hiljan sähköpostiisi, lähetä tilauspyyntö os. toimisto kotiseutuliitto.fi tai tilaa uutiskirje suoraan tällä lomakkeella.

Viimeisimmät uutiskirjeet

Hilja-uutiskirjeen taustalla kotiseutuneuvos ja naisasianainen

Kotiseutuliiton uutiskirje on saanut nimensä ensimmäisen naispuolisen kotiseutuneuvoksen Hilja Valtosen mukaan. Valtonen (1897-1988) oli suomalainen kirjailija ja kansakoulunopettaja. ”Painosten herrattareksi” kutsuttu Valtonen oli 1920- ja 1930-lukujen suosituimpia suomalaisia kirjailijoita.

Kirjailijana Valtosen pyrkimyksenä oli ajaa naisasiaa eteenpäin, ja hän toi suomalaiseen kirjallisuuteen modernin, itsenäisen naistyypin. Valtosen naispäähenkilöt ovat pirteitä ja uhmakkaita villikkoja. Pirteyteen pyrkii myös uutiskirje Hilja.

Hilja Valtonen työskenteli kansakoulunopettajana Imatralla yli 30 vuotta ja oli innokas kotiseutuihminen. Vuonna 1974 hän sai ensimmäisenä naisena kotiseutuneuvoksen arvonimen.