Jaakko Numminen 1928–2022

1.10.2022 Uutinen
Jaakko Numminen Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä 2014. Kuva: Kotiseutuliiton arkisto.

Liittomme kunniajäsen, ministeri, kansliapäällikkö Jaakko Numminen kuoli Helsingissä 19. syyskuuta 2022.

Jaakko Numminen syntyi 22. lokakuuta 1928 Vaasassa hovioikeuden virkamiehen Juuso Vilho ja Aino Sofia (o.s. Turja) Nummisen perheeseen. Hän aloitti koulunsa Vaasassa. Perheen muutettua isän töiden perässä koulunkäynti jatkui Lapualla, jossa hän kirjoitti ylioppilaaksi keväällä 1947. Opinnot jatkuivat Helsingin yliopistossa. Siellä Numminen liittyi Eteläpohjalaiseen osakuntaan, jossa hän toimi sekä kotiseututoimikunnan puheenjohtajana että kuraattorina. Valmistuttuaan maisteriksi 1951 hän työskenteli kymmenisen vuotta useissa eri kulttuurialan toimissa.

Vuosina 1961–1962 Numminen toimi presidentti Urho Kekkosen Helsingin vaalitoimiston päällikkönä. Vuonna 1962 hänet nimitettiin pääministerin kanslian alaisen valtakunnansuunnittelutoimiston suunnittelijaksi, sittemmin tutkijaksi. Tässä toimessa Numminen perehtyi laajasti maamme kulttuuripolitiikkaan ja hänelle tuli selväksi, kuinka sitä pitäisi kehittää. Näitä näkemyksiä hyödynnettiin, kun hänet 1966 nimitettiin opetusministeriöön korkeakoulutoimiston päälliköksi, 1970 korkeakoulu- ja tiedeosaston päälliköksi ja 1973 kansliapäälliköksi. Näiden virkojen lomassa hän oli myös keväällä 1970 opetusministerinä Teuvo Auran virkamieshallituksessa. Opetusministeriössä Nummisen vastuulla oli laaja uudistustyö, johon sisältyi muun muassa peruskoulun toteuttaminen ja korkeakoululaitoksen laajentaminen koko maahan.

Pääteos Suomen nuorisoseurojen historia

Numminen johti sekä virkamiehenä että kansalaisena monia hankkeita, minkä lisäksi hän oli tavattoman aktiivinen kirjoittaja ja puheiden pitäjä. Hänen kirjalliseksi päätyökseen muodostui jo nuorena aloitettu Suomen nuorisoseurojen historian julkaiseminen, jonka ensimmäinen osa ilmestyi vuonna 1961. Työ jatkui, kun hän siirtyi opetusministeriön 29 palvelusvuoden (joista 22 vuotta kansliapäällikkönä) jälkeen eläkkeelle 1994. Vuonna 2011 valmistui viisiosainen ja yli 3000-sivuinen ”Yhteisön voima – nuorisoseuraliikkeen historia”.

Eteläpohjalaiset juuret johtivat siihen, että Numminen siirrätti Lapualta äitinsä kotitalon, Miianmäen, Sipooseen kesäkodiksi ja kirjastoksi. Hän ja vaimonsa Maija Numminen lahjoittivat vuonna 2019 omistamansa laajan kirjaston leikekokoelmineen Vaasan yliopistolle.

Nummiselle myönnettiin 1999 ministerin arvonimi. Valtakunnalliset kotiseutupäivät pidettiin vuonna 2007 Salossa, jolloin vuosikokous kutsui uusiksi kunniajäseniksi ministeri Jaakko Nummisen ja akateemikko Päiviö Tommilan. Kymmenen vuotta myöhemmin Suomen nuorisoseurojen liitto kutsui Nummisen kunniajäsenekseen. Hän oli myös viiden yliopiston kunniatohtori.

Numminen oli aina hyvin kiinnostunut Kotiseutuliiton toiminnasta ja oli säännöllisesti yhteydessä liittoon aivan viimeiseen asti. Kotiseutuväki muistaa kunnioittaen sekä kaukokatseista että tavattoman monipuolista ja aikaansaavaa kunniajäsentään.

Janne Vilkuna

P.S. Ministeri Jaakko Numminen oli Juho-Pekka Rantalan haastattelemana 14. lokakuuta 2021 ohjelmassa ”Itse asiassa kuultuna”. Ohjelma on nähtävissä Yle Areenassa.