Kotiseutumuseot

Kotiseutumuseoille suunnatusta tietopankista löydät:

Suomessa on lähes 1000 paikallismuseota, joista 730 on kuntien, yhdistysten ja säätiöiden ylläpitämiä – näistä suuri osa toimii Suomen Kotiseutuliiton jäsenkentässä. Paikallismuseot ovat kirjastojen jälkeen alueellisesti kattavin kulttuuripalveluverkostomme. Paikallismuseoissa on vuosittain yhteensä miljoona kävijää, niiden kokoelmissa on yhteensä 2,4 miljoonaa kohdetta ja hoidossa 3000 rakennusta. Paikallismuseot ovat pääosin ei-ammatillisesti hoidettuja museoita, joissa arvokasta vapaaehtoistyötä tekee vuosittain 10 000 ihmistä. Museoiden taloudellinen vaikuttavuus -tutkimuksen mukaan jokainen museokävijä kasvattaa museon lähialueen taloutta 32–49 eurolla.

Monessa kotiseutumuseossa toimii myös alueen kotiseutuarkisto. Lukuisilla Suomen Kotiseutuliiton jäsenyhdistyksillä on oma kotiseutumuseo - vuonna 2011 toteutetun jäsenkyselyn mukaan 41%:lla liiton jäsenistä on museotoimintaa.

Kotiseutuyhdistysten perustamisen taustalla on usein ollut museaalinen päätavoite: saada aikaan ”meistä ja menneisyydestämme" kertova oma kotiseutumuseo.

Suomen Kotiseutuliiton mielestä kotiseutumuseoissa on nähtävissä kolme erityisen ajankohtaista museotyön haastetta:

1. Kotiseutumuseoiden asema paikallismuseoina ja kotiseutuarkistoina pitää varmistaa kuntarakenteiden uudistuessa.
  2. Esinekokoelmien paikallista ainutkertaisuutta on vaalittava, sillä kotiseutumuseoiden kokoelmien esineiden näennäisestä samankaltaisuudesta huolimatta kunkin museon esine liittyy vain ja ainoastaan juuri omaan alueeseensa. Siksi aikoinaan keräämättä jääneet esineiden taustalla olevat paikallisesti tärkeät tiedot ja tarinat pitää kiireesti merkitä muistiin.
  3. Kotiseutumuseoiden on laajennettava oman paikkakunnan tallennus ja dokumentointi ulottumaan nykypäivään asti.

Kotiseutuliitto tukee paikallismuseotyötä myös hankkeidensa kautta.