Seurantalolla-valokuvateos

Seurantalot kuuluvat suomalaiseen maisemaan – myös mielenmaisemaan. Kunnianosoituksena satavuotiaalle Suomelle ja sen aktiivisille kansalaisille Suomen Kotiseutuliitto on julkaissut Tuomas Uusheimon Seurantalolla-valokuvateoksen.

Valokuvaaja ja arkkitehti Tuomas Uusheimo on seitsemän vuoden ajan valokuvannut seurantaloja ympäri Suomea. Hänen kuvissaan näkyvät rakennukset ja tilat mutta myös kaikkien niiden ihmisten jälki, jotka ovat vuosien ja vuosikymmenten aikana eläneet, iloinneet, surreet, suunnitelleet ja toimineet tiloissa. Viirit hyllyillä, usko parempaan maailmaan, kulumat hirsissä, nauru kanttiinissa, tuolipinot nurkissa, jäähtyneen kamiinan tuoksu ja narikkaan unohtunut lippalakki kertovat seurantalon tarinaa edelleen.

Uusheimon kuvien ohella tarinaa kertovat rakennustutkija, arkkitehti Johanna Hakasen essee seurantalojen historiasta ja toimittaja Marja Hakolan tuokiokuvat taloissa nykyään toimivista ihmisistä. Kirjan suunnittelussa ovat olleet mukana FM Sanna Käyhkö ja FM Marianne Parvinen Suomen Kotiseutuliitosta.

Kirja on kunnianosoitus suomalaiselle vapaaehtoisuudelle, talkoolaisuudelle ja seuratoiminnalle, samalla kun se on asiantunteva katsaus seurantaloarkkitehtuurin historiaan. Kirja sopii jokaiselle, jolle jokin seurantalo on joskus ollut tärkeä.

Seurantalolla

Tekijät:
Tuomas Uusheimo - valokuvat
Marja Hakola - henkilötarinat
Johanna Hakanen - historia
Sanna Käyhkö - taustat

Julkaisija: Suomen Kotiseutuliitto
Kustantaja: Maahenki
Julkaisupäivämäärä: 4.4.2017
Ulkoasu: Timo Numminen
Sivumäärä: 240
Ovh: 45 €

Kirjan hinnat ja tilaukset

Tilaa kirja Kotiseutuliitosta:
Tilauslomake
toimisto(at)kotiseutuliitto.fi tai puh. (09) 612 6320

Kirjaa voi tilata myös Maahengestä:
www.maahenki.fi/tuote/930/seurantalolla

Marjoniemen nuorisoseura. Kuva Tuomas Uusheimo.