Roska päivässä -liike haastaa Kotiseutuliiton jäsenet roskakävelyihin

22.8.2017

Roska päivässä -liike haastaa Kotiseutuliiton jäsenet järjestämään Suomi100 -roskäkävelyitä

Roska päivässä -liike on arkipäiväisen aktiivisuuden muoto: liikkeen toimijat pyrkivät keräämään päivittäin ainakin yhden roskan, yleensä omasta arkiympäristöstään. Liikkeessä on mukana kaiken ikäisiä ihmisiä niin kaikkialta Suomesta kuin kaikilta mantereilta.

Liike osallistuu Suomi 100-ohjelmaan järjestämällä ja innostamalla muita järjestämään Suomi 100 -roskakävelyjä. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on lähettänyt kannustavan tervehdyksen kävelyille. Kävelyjä ovat jo järjestäneet niin kaupungit kuin yksityiset ihmiset, kirjastot, talotoimikunnat ym. Osa Kotiseutuliiton jäsenistä onkin jo järjestämässä syksyllä kävelyjä.

Roska päivässä -liikkeen perustaja Tuula-Maria Ahonen kutsuu nyt kaikki Suomen Kotiseutuliiton jäsenjärjestöt mukaan järjestämään kävelyitä ja muuttamaan ympäristösuhdetta entistäkin kunnioittavammaksi:

Suomi 100 -roskakävelyillä kävellään ja jutellaan, ja siinä ohessa kerätään roskia. Tarkoitus on kyseenalaistaa huono tapa heittää roskat ympäristöömme ja opettaa omalla esimerkillä huolenpitoa. Monista kirjastoista saa lainata roskapihtejä, ja jos ei saa, voi tehdä aloitteen niiden saamiseksi. Kaikille avoimista Suomi 100 -roskakävelyistä voi kertoa Suomi 100 -sivullamme, yhteyshenkilö on jari.peltoranta @ welho.com. Myös liikkeen facebook-sivulla niistä voi kertoa. Juhlavuoden jälkeenkin kävelyt jatkuvat, sosiaalisen muutoksen tuottaminen ei tapahdu hetkessä. Mutta mitä useampi näkyvästi välittää ympäristöstä, sen normaalimmaksi alkaa käydä arvostava suhtautuminen yhteiseen ympäristöömme.

Tervetuloa mukaan!

Parhain terveisin