Mitä kotiseutu merkitsee? -keskustelujen tallenteet katsottavissa YouTubessa

28.6.2017

Toteutimme tänä keväänä kolme Mitä kotiseutu merkitsee? -keskustelua eri puolilla Suomea: helmikuussa Helsingissä, maaliskuussa Mikkelissä ja huhtikuussa Oulussa. Helsingin keskustelu myös taltioitiin, ja noin kahden tunnin mittainen tallenne on katsottavissa YouTubessa, Kotiseutuliiton kanavalla.

Keskustelutilaisuuksissa kuulimme monia eri näkökulmia kotiseutuun niin käsitteenä, paikkana kuin mielenmaisemana. Pohdimme yhdessä, mikä tekee paikasta kotiseudun ja mistä paikallinen identiteetti syntyy. Tärkeässä roolissa olivat myös oivallukset, joita itse kukin sai kuunnellessaan toisia – ”juuri noin minäkin tunnen” tai ”enpä ole tullut ajatelleeksikaan”.

Kaikissa keskustelutilaisuuksissa juontajana ja keskustelun vetäjänä toimi Riitta Vanhatalo. Pia Puntanen kommentoi keskustelua ja teki kynä sauhuten muistiinpanoja, joiden pohjalta hän kirjoitti elokuun alussa ilmestyvään Kotiseutu-vuosikirjaan artikkelin.

Helsingissä keskustelua alustivat Vuosaari-Seuran puheenjohtaja Hanna-Kaisa Siimes, opiskelija Pazilaiti Simayijiang ja kaupunkitapahtumien kehittäjä ja tuottaja Jaakko Blomberg. Keskustelussa nousivat esiin muun muassa kotiseutu tunteena, kulttuuriympäristö ja luonnonympäristö, tapahtumat ja toiminta sekä kaupunki kotiseutuna.

Mitä kotiseutu merkitsee? -keskustelu Helsingissä 28.2.2017

Keskustelutilaisuuksien sarjan käynnisti Jyväskylässä 13.5.2016 järjestetty seminaari, jonka puheenjohtajana toimi Kotiseutuliiton hallituksen puheenjohtaja Kirsi Moisander. Seminaarin avasi, Kotiseutuliiton puheenjohtaja Janne Vilkuna. Toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo kertoi, miten seminaari ja kotiseutuaihe liittyvät Kotiseutuliiton Suomi 100 -ohjelmaan.

Panelisteina olivat perinteentutkimuksen emeritusprofessori Seppo Knuuttila, Pohjalainen kotiseutu -hankkeen projektipäällikkö Timo Suutari, Jämsän kotiseutuyhdistyksen puheenjohtaja Milla Sinivuori-Hakanen ja Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin tutkimusjohtaja Sulevi Riukulehto.

Myös tämän avausseminaarin tallenne on edelleen katsottavissa:
Mitä kotiseutu merkitsee? -seminaari Jyväskylässä 13.5.2016