Leppävirran kunta kutsuu asukkaat pohtimaan kotiseudun merkitystä

Leppävirran kunta tiedottaa 21.3.2017

Mitä kotiseutu tarkoittaa tässä ajassa, satavuotiaassa Suomessa?

Leppävirralla osallistutaan Suomen Kotiseutuliiton kutsuun keskustella Suomi 100-juhlavuoden kunniaksi kotiseutusuhteesta ja kotiseudun merkityksestä. Erityisesti kuntavaaliehdokkaita kutsutaan tekemään oman puheenvuoronsa  minuutin-kahden mittaisen videon muodossa. Sama aineisto pyydetään myös myöhemmin tänä vuonna aloittavalta nuorisovaltuustolta.

Aineistot tallennetaan museon ja kotiseutuarkiston kokoelmiin muistoksi tästä historian hetkestä. Puheenvuorossa pyydetään ottamaan kantaa Leppävirtaan kotiseutuna tai näihin valtakunnallisiin teemoihin:

Monella meistä kotipaikka, asuinpaikka ja elämänpiiri ovat eri alueilla ja eri kunnissa. Millainen kotiseutu silloin on?

Onko se netissä entisten paikkakuntalaisten ryhmä, sukulaisten muodostama kohtaamispiiri, työpaikkakunta vai se missä matkalaukku eniten pysähtyy?

Onko kotiseutu mikään fyysinen paikka laisinkaan? Kotiseutuliike pysähtyy nyt näiden kysymysten ääreen miettimään, mitä kotiseutu tarkoittaa tässä ajassa, satavuotiaassa Suomessa.

Keskusteluun kannattaa osallistua myös sosiaalisen median kautta aihetunnisteella #kotiseutu2017. Lisätietoja: www.kotiseutuliitto.fi/toiminta/suomi-100

Oman videon tallennuksen voi tehdä itse, mutta tarvittaessa Leppävirran kameraseura on apuna. Videon pituus enintään 2 minuuttia. Jokaiselle varataan n. 15 minuutin aika, Leppävirran kameraseura suorittaa kuvauksen ja äänityksen kunnantalolla. Varaa aikasi mieluiten tekstiviestillä numerosta 044 797 5676 tai sähköpostilla ann-mari.karvinen@leppavirta.fi. Tallennukseen on varattu seuraavat ajat: keskiviikkona 22.3. klo 14–18 ja lauantaina 25.3. klo 10–14.