Kotiseutuposti 4/2017 pääkirjoitus

Teimme juhlavuoden Yhdessä

Itsenäisyyden 100-vuotisjuhlinta huipentuu. Suomi täyttää 100 vuotta. Olemme teeman mukaisesti tehneet ja kokeneet juhlavuoden Yhdessä.

Joka maakunnassa juhlavuoden suunnittelu tuotti upeita juhlia ja uudenlaisiakin tapoja juhlia Suomea. Joka kunnassa oli valtavasti yhdessä tekemistä ja tapahtumia toisensa perään. Jokainen pääsi juhlaan mukaan omalla kotiseudullaan. Virallisessa ohjelmassa on ollut yhteensä 5000 hanketta.

Kotiseutuliitolla on ollut oma ohjelmansa Rakkaudesta kotiseutuun. Julkaisimme valokuvateoksen Seurantaloilla. Pyysimme muistoja ja kokemuksia seurantaloilta ja julkaisimme niitä. Keskustelimme seurantaloista myös Valtakunnallisilla kotiseutupäivillä Jyväskylässä, joka oli vuoden päätapahtuma sekä kaupungille että Kotiseutuliitolle.

Keskustelimme kotiseudun merkityksestä niin käsitteenä kuin kokemuksenakin. Kotiseutu on monikerroksinen. Yhtä kokonaisvaltaisesti mikään muu sana ei tunnu sitä vastaavan, rinnalla tarvitaan useampia sanoja. Tutkijoiden ja asiantuntijoiden sekä kotiseututyön tuntijoiden artikkeleista syntyi Kotiseutu 2017, juhlavuoden vuosikirja. Yksi esine – tuhat tarinaa innosti kertomaan itsenäisen Suomen tarinaa yhden esineen kautta.

Lisäksi Kotiseutuliitto oli mukana useissa yhteistyöhankkeissa, mm. museoalan Yhteinen perintö -hankkeessa ja Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Muistikko-keruussa. Kiitos hyvästä yhteistyöstä kaikille yhteistyökumppaneille.

Juhlavuosi on ainutlaatuinen. Siksi minäkin lupasin vuosi sitten osallistua mahdollisimman moneen tapahtumaan ja seurata muidenkin järjestämiä tilaisuuksia. Kiitos lukuisista kutsuista! Moneen saatoin osallistua. Myös Kotiseutuliiton luottamushenkilöt kautta maan ovat edustaneet vilkkaasti juhlavuoden tapahtumissa. Kiitos myös kaikille teille, jotka eri tavoin osallistuitte Kotiseutuliiton ohjelmiin ja hankkeisiin.

Riitta Vanhatalo