Kotiseutuposti 2/2017 pääkirjoitus

Vuosi Suomelle ja kotiseuduille

Kuluva vuosi on alkanut maailmalla ja kotimaassa suurten uutisten ja isojen muutosten parissa. Kevään uutisaiheita ovat Yhdysvaltojen uuden presidentin toiminta, EU:n tulevaisuus, naapurimaiden ajatukset turvallisuudesta sekä kansallisesti erityisesti se, millaista sote-ratkaisua meille ollaan tekemässä ja millainen on se maakuntien Suomi, jota nyt ollaan rakentamassa. Suuria asioita, jotka haastavat vakiintuneita rakenteita ja toimintamalleja. Nyt onkin hyvä pysähtyä pohtimaan suhdetta kotiin, kotiseutuun ja kotimaahan sekä siihen, miten kotiseutuja ja Suomea tulevaisuudessa kehitetään ja tuetaan.

Suomi 100 -juhlavuonna voimme osallistua ainakin 2600 erilaiseen juhlavuoden tapahtumaan. Tapahtumia tekevät suomalaiset ja Suomessa asuvat ja niitä tuotetaan useisiin maihin eri puolille maailmaa. Tapahtumavuosi osoittaa, että Suomi on moniarvoinen ja monikulttuurinen kansalaisyhteiskunta, jonka toiminta kehittyy tavallisista ihmisistä, heistä jotka toimivat ja tekevät, rakentavat Suomea yhdessä ja yhteistyöllä.

Kotiseututyö on erinomainen esimerkki yhdessä tekemisestä. Ihmiset muodostavat paikan, ja paikka ja sen henki luovat mielenmaiseman, jokaiselle omanlaisensa kotiseututunteen. Monella meistä on useita kotiseutuja, kohtaamamme paikat ovat meitä koskettaneet ja jättäneet jälkensä. Liikkuvuus on lisääntynyt työn, koulutuksen ja muiden elämään vaikuttavien asioiden vuoksi. Kotiseutu on liikkeessä – on the move, kuten Jyväskylässä 10.–13.8. pidettävien Valtakunnallisten kotiseutupäivien teema kuvaa.

Jyväskylässä kohtaamme keskisuomalaisuuden mutta samalla myös rajoja rakentamattoman paikkakunnan. Opiskelukaupunki Jyväskylä on ollut kymmenille tuhansille opiskelijoille väliaikainen kotiseutu vuosikymmenten ajan. Opiskelijasukupolvet toisensa jälkeen ovat olleet rakentamassa Jyväskylää yhdessä paikkakunnan asukkaiden kanssa. Tuosta yhdessä toimimisesta on syntynyt nykyinen houkuttava, nuorekas ja ilmeeltään tyylikäs Jyväskylän kaupunki. Haastammekin paitsi koko kotiseutuliikkeen myös Jyväskylän yliopiston alumnit, entiset opiskelijat ja työntekijät mukaan itsenäisyyden juhlavuoden kotiseutupäiville kohtaamaan tuttuja ja muistelemaan menneitä.

Parhainta Suomi 100 -juhlavuotta ja innokasta kotiseututyön vuotta koko toimijakentälle.

Kirsi Moisander
hallituksen puheenjohtaja