Ilmoita kotiseutusi elävä perintö wikiluetteloon nyt – Haku kansalliseen luetteloon avautuu maaliskuussa

16.2.2017

Museovirasto avasi vuosi sitten Elävän perinnön wikiluettelon liittyen Unescon aineettoman kulttuuriperinnön sopimukseen. Mukana on jo yli 70 esimerkkiä elävistä perinteistä yli sadalta toimijalta viidellä eri kielellä.

Wikialustalla erilaiset ryhmät, yhdistykset tai yhteisöt voivat esitellä kansallisia, alueellisia tai paikallisia perinteitä, jotka liittyvät esimerkiksi juhliin, ruokaan, käsitöihin, esittäviin taiteisiin, peleihin ja leikkeihin, luontoon tai suulliseen perinteeseen. Luettelossa voi esitellä myös hyviä elävän perinnön vaalimisen käytäntöjä, projekteja tai metodeja.

Maaliskuussa 2017 wikiluettelosta avautuu haku Elävän perinnön kansalliseen luetteloon. Ilmoitusten on jo oltava Elävän perinnön wikiluettelossa. Mikäli tiedossanne on hyviä perinteitä, nyt on siis hyvä hetki käydä lisäämässä ne Elävän perinnön wikiluetteloon. Alkuun wikiartikkelin tekemisessä pääsee täältä.

Kansallisen luettelo kohteista päättää opetus- ja kulttuuriministeriö Museoviraston ja aineettoman kulttuuriperinnön asiantuntijaryhmän esityksestä. Kansalliseen luetteloon tulevia ehdotuksia tulevat arvioimaan myös alan toimijat. Sopimuksen toteuttamiseen liittyen perustetuilla Elävän perinnön ringeillä sekä muilla kiinnostuneilla asiantuntijatahoilla on mahdollisuus kommentoida kansalliseen luetteloon tehtäviä hakemuksia.

Unesco ylläpitää kahta aineettoman kulttuuriperinnön luetteloa sekä parhaiden käytäntöjen rekisteriä. Luetteloiden avulla halutaan tuoda näkyvyyttä elävälle perinnölle eri puolilla maailmaa ja jakaa hyviä käytäntöjä maiden kesken. Kansallisesta luettelosta on mahdollista hakea kohteita edelleen Unescon kansainvälisiin luetteloihin.