Euroopan kulttuuriympäristöpäivillä juhlitaan vuonna 2018 kulttuuriperintöä

Euroopan kulttuuriympäristöpäivien tiedote

Euroopan kulttuuriympäristöpäivät 2018

Tunne perintösi, jaa tarinasi

Euroopan kulttuuriympäristöpäivillä juhlitaan vuonna 2018 kulttuuriperintöä.

Sinun tarinasi on eurooppalaista kulttuuriperintöä

Teemavuoden otsikko ”Tunne perintösi, jaa tarinasi” kutsuu kokemaan kulttuuriperinnön kohtaamisen paikkana ja vuoropuhelun välineenä. Teemavuonna keräämme ja tallennamme tarinoita kulttuuriperinnöstä yhteistyössä Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kanssa. Mitä kaikkea sinä tiedät ja taidat omasta kulttuuriperinnöstäsi? Miltä sinun kulttuuriperintösi näyttää, kuulostaa, tuoksuu ja tuntuu? Mitä haluat kertoa omasta ja ymmärtää muiden kulttuuriperinnöstä?

Teemavuonna nostetaan esiin muun muassa perhe, suku, mikrohistoria, sekä eri ikäisten ihmisten ja yhteisöjen perinnöt – jokaisen tarina on eurooppalaista kulttuuriperintöä. Yhteisiä eurooppalaisia rakennusaineita löytyy myös taiteesta, elokuvakerronnasta, rakentamisen tavoista ja tarinaperinteestä. Mitä kaikkea eurooppalainen kulttuuriperintö on ja miten sen tarina jatkuu?

Teemavuoden avajaisia juhlitaan 7.2.2018 Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran juhlasalissa Helsingissä. Kulttuuriympäristöpäivien pääajankohta Suomessa on 3.-9.9.2018. Voit osallistua tapahtumaan, järjestää tapahtuman, juhlia omin päin, kertoa tarinasi, tehdä kulttuuriympäristösitoumuksen ja innostaa lapsia ja nuoria mukaan Kulttuuriympäristön tekijät -kilpailuun.

Euroopan kulttuuriympäristöpäivät

Kulttuuriympäristöpäiviä vietetään joka syksy 50 maassa ympäri Eurooppaa ja niihin osallistuu vuosittain noin 30 miljoonaa ihmistä. Teemavuodet ovat yhteisiä kaikille maille ja Euroopassa juhlitaan koko vuosi 2018 teemalla European Heritage: The Art of Sharing. Se kytkeytyy laajempaan eurooppalaisen kulttuuriperinnön teemavuoteen, jota Suomessa koordinoi Museovirasto. Euroopan kulttuuriympäristöpäivät ovat yksi tärkeimmistä tavoista toteuttaa kulttuuriperintövuotta. Suomessa keskiöön nostetaan jokaisen osallisuus kulttuuriperintöön.

Suomessa järjestetään joka vuosi noin 200 Euroopan kulttuuriympäristöpäivien tapahtumaa, esimerkiksi retkiä, kylä- ja kaupunginosajuhlia, opastettuja kierroksia, työpajoja ja avointen ovien päiviä. Tapahtumanjärjestäjiksi toivotaan jälleen kirjastoja, arkistoja, museoita, sukuseuroja ja muita yhdistyksiä, sekä kaikkia aiheesta kiinnostuneita – jokainen on tervetullut järjestämään ohjelmaa kulttuuriympäristöpäiville. Tapahtumapaikka voi olla mikä tahansa lähiympäristön kohde: kulttuuriperintöä löytyy vaikkapa seurantaloilta, koulunpihoilta, muistomerkeiltä, nuorisotaloilta, lähimetsistä ja kaupunkien keskustoista. Suomen tapahtumakalenterin www.kulttuuriymparistopaivat.fi lisäksi tapahtumat saavat Euroopan laajuista huomiota kansainvälisellä sivustolla www.europeanheritagedays.com.

Päiviä vietetään Euroopan neuvoston ja Euroopan komission aloitteesta. Suomessa kulttuuriympäristöpäiviä koordinoivat ympäristöministeriö, Suomen Kotiseutuliitto, Museovirasto, Opetushallitus ja Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura ry. Vuonna 2018 yhteistyökumppanina on Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.

Kulttuuriympäristöpäiviin kuuluu myös Seurantalopäivä. Västilän Voimantalolla tanssittiin. Kuva: Jussi Kirjasniemi

www.kulttuuriymparistopaivat.fi
www.europeanheritagedays.com
Facebook: www.facebook.com/EHDFinland