Kansalaisyhteiskunta kulttuuriympäristötyössä -raportin julkistaminen

Päivämäärä:
27.2.2017 14:45 - 16:00

Paikka: Ympäristöministeriö, Pankkisali, Aleksanterinkatu 7, 00101 Helsinki

Ilmoittaudu tilaisuuteen tällä lomakkeella 22.2. mennessä.

Mikä on kulttuuriympäristötyön tavoite?
”Hyvä elämä.”

Kulttuuriympäristö ja kansalainen -hankkeessa selvitettiin ensimmäistä kertaa valtakunnan tasolla kolmannen sektorin kulttuuriympäristötoimijoiden työtä. Kansalaisyhteiskunta on valmis antamaan runsaasti aikaansa ja työpanostaan hyvälle lähiympäristölle. Lähes 40 % selvityshankkeen kyselyyn vastanneista kertoi, että he käyttävät vuosittain yli 30 päivää kulttuuriympäristöön liittyvään vapaaehtoistyöhön – kuukauden ilmaistyöpanos on merkittävä havainto, ja tämän työpanoksen antajia on maassamme tuhansia. Selvitys toi esiin myös toiminnan haasteet ja toimijoiden tuki-, tieto- ja koulutustarpeet.

Tule kuulemaan mitä suomalaiset jo tekevät lähiympäristönsä hyväksi ja mitä he tarvitsevat toimiakseen perustuslain, maankäyttö- ja rakennuslain sekä valtion kulttuuriympäristöstrategian tavoitteiden mukaisesti.

Kulttuuriympäristö ja kansalainen -hanke ja selvitystyö ovat alan keskeisten kansalaisjärjestöjen panos kulttuuriympäristöstrategian toimeenpanossa. Tulokset hyödyttävät muun muassa ympäristöhallinnon ja opetustoimen viranomaisia tulevissa suunnitelmissa. Kansalaisten äänen on nyt mahdollista päästä kuuluville entistä paremmin myös lainsäädännössä ja kehittämislinjoja suunniteltaessa. Tulokset myös palvelevat niin matkailualaa, yritystoimijoita kuin kolmatta sektoriakin.

Hankkeen päävastuullinen toteuttaja oli Suomen Kotiseutuliitto ja lisäksi hankkeessa ja raportin tuottamisessa oli mukana ohjausryhmä, johon kuuluivat Kotiseutuliiton lisäksi Helsingin kaupunginosayhdistykset ry Helka, Maa- ja kotitalousnaiset, Maaseudun Sivistysliitto, Suomen Kulttuuriperinnön Tuki ry, Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura ry, Suomen luonnonsuojeluliitto ja Suomen Omakotiliitto.

OHJELMA:

Kahvia tarjolla klo 14.45, tilaisuus alkaa klo 15.00.

• Mitä ovat kulttuuriympäristöstrategia ja sen toimeenpanosuunnitelma? / ympäristöministeriö
  • Kansalaisyhteiskunta kulttuuriympäristötyössä: ensimmäisen valtakunnallisen selvityksen tulokset / Suomen Kotiseutuliitto
  • Kansalaisten rooli yhdyskuntien suunnittelussa / Heikki Kukkonen, dosentti, Aalto-yliopisto

Tervetuloa!